ALGEMEEN > Stoken > 3e brand?

Op een werkstuk wil ik graag een tweede kleur, in dit geval een MATTE metaalachtige kleur aanbrengen die door inkrassen de eerste/hoofdkleur in de tekening terugbrengt.

Ik probeer het duidelijker uit te leggen.
Stel:
Ik zou graag in een electrische gladbrand als ondergrond een groene glanzende glazuur op bijv. een schaaltje zien. Daarop/daarbij zou ik graag op hetzelfde werkstuk een metaalchtige band zien, bijv. een zilverkleur die ik kan inkrassen met een tekening/figuurtje, zodat de ondergrond (in dit geval; de groene glanzende glazuur) door het inkrassen als tekening weer zichtbaar wordt.
Ik krijg dan in de metaalachtige gekleurde band (door de getekende figuurtjes) de hoofdkleur van het werkstuk weer te zien.

Dit moet zo zijn, dat ik dan te maken krijg met een derde brand, gezien de MATTE "metaalachtige" 2e kleur, waar ik voor zou kiezen.....

Is dit ook zo of zijn er mogelijkheden om dit in één gladbrand af te werken??
gevraagd

4 antwoorden

  • Ik denk dat je hier toch een keer extra voor moet bakken om de grondlaag te fixeren,hoe voorkom je anders dat je met het inkrassen deze eerste laag niet beschadigd.Of je moet je inkrassing weer opvullen met je hoofdkleur,dit lijkt me echter een precisie klusje,waarvan je het resultaat eerst zou moeten testen.Je zou je ook een 3e brand kunnen uitsparen door in je eerste brand biscuit en glazuur te combineren,rauw te glazuren zogezegd.Maar niet elk werk leent zich hiervoor en deze techniek heeft ook zo zijn eigen problemen.

    Rob
    beantwoord
  • Inderdaad Rob, rauw glazuren heeft ook z'n problemen en dat lag ook niet in mijn bedoeling.
    Ik heb verder ook nog geen testjes gedaan maar wel informatie gezocht en gezien mijn keuze, kom ik niet onder een derde brand uit.
    De band die op het werk wordt gezet is van een veel lagere stooktemperatuur.
    Omdat ik dat nog nooit heb gedaan vraag ik me af of de eerste (hoog glanzende) glazuurlaag daar niet van te lijden heeft van een tweede brand op lagere temperatuur.
    (700 - 800 graden)
    De eerste laag zal toch opnieuw gaan smelten en mogelijk verdwijnt dan de glans?
    Of is een aardewerkglazuur tijdens de tweede gladbrand dan nog niet aan een bepaald smelttraject toe en blijft het nog zijn glans behouden?

    Ik kan natuurlijk altijd ook nog kiezen voor een tweede gladbrand op de zelfde temperatuur als de eerste maar dan wijk ik van mijn bedoeling af....
    beantwoord
  • Marrie, een 3e brand is prima. Ik begrijp dat je dan opnieuw wilt bakken met opglazuur, gezien de temperatuur van 700-800 graden die je noemt.Dit is een goede keus want dit glazuur zakt niet weg in je eerste laag hoog glanzend glazuur(die niet smelt bij deze temperatuur), maar bakt er boven opvast.Ideaal voor je kras decoratie.Kies je voor een tweede gladbrand, op dezelfde hogere temperatuur als je eerste, dan loop je het risico van inzakken en vermenging van de decoratie in je eerste laag ,als de eerste laag(te) dik zou zijn aangebracht.

    Rob
    beantwoord
  • Oh. ja..natuurlijk Rob. Zo logisch als wat dat ik het risico zou lopen dat bij de derde stook, even hoog als de tweede, de glazuren door ellkaar zouden kunnen lopen.
    Beetje ondoordacht van mezelf.
    Bovendien zou mijn kras decoratie behoorlijk kunnen vervagen en zal dit niet aan de verwachtingen voldoen.
    Toch fijn dat bepaalde plannetjes kunnen besproken worden op dit forum.
    Ik ga nog eens even op zoek want er zijn ook preparaten die nog lager gestookt kunnen worden.
    En even kijken naar de voor en nadelen daarvan............
    Zou handig zijn als het glazuur vaatwas-bestendig zou zijn..
    Dankjewel Rob, voor je reacties!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.