ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Zelfgemaakte Triangels

In het bekende nederlandse raku boek staat dat je makkelijk zelf triangels kunt maken van kantaldraad of stalen spijkers. Daar ik geen kantaldraad kon kopen, heb ik ze gemaakt van stalen spijkers.
Bij iedere stook gaat er een laagje van de spijker, dus wordt deze steeds zwakker.
Nu heb ik bij de raku stook nog niet eerder gebruikte triangels gebruikt voor het ondersteunen van een werkstuk. Bij 700 graden zag ik het werkstuk kantelen, "gelukkig" tegen de ovenwand aan. De spijkers bleken omgebogen te zijn! Dus werk ik hier niet meer mee.
Weet iemand waar kantaldraad te koop is, en heeft iemand ervaring met zelfgemaakte triangels hiervan?
Hanneke
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Hanneke,

    Zelf triangels maken van kantaldraad is natuurlijk mogelijk. Als je een restje draad hebt liggen dan zou je dat kunnen doen.
    Het heeft zijn charme om zelf gereedschap e.d. te maken.
    Maar soms is het verstandiger om een kant en klare oplossing te kiezen.
    Er zijn metalen triangels te koop, met raku gaan ze heel lang mee en ze zijn er in verschillende maten.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Uit je antwoord moet ik opmaken dat je het verstandiger vindt om triangels te kopen. Ik heb iets nodig met een pen, waar ik bijvoorbeeld een bol op kan plaatsen. Een bol op een gewone triangel brengt het risiko met zich dat hij er tijdens de stook van afrolt (is mij al diverse malen overkomen). Nu had ik een plat stukje klei met daarin een stalenspijker, die in het gaatje van de bol kon. Werkt op zich prima, alleen worden de spijkers dunner, en zijn ze bij zwaardere belasting niet stevig genoeg, buigen om.
    Nu zag ik bij Keramikos mooie kloktriangels, vooral die met een verzwaarde pen, hoogte uit mijn hoofd 10 tot 21 cm, die mij erg aanspreken. Deze zijn echter nogal prijzig. Heb jij hier ervaring mee? Enig idee hoelang deze mee kunnen?
    Het risiko met de stalenspijkers neem ik uiteraard niet meer.
    Hanneke
    beantwoord
  • beste Hanneke,

    Mijn ervaring met pinnen ook van kanthaldraad is dat ze onder belasting doorbuigen.
    Bollen stook ik op hanepootjes, ook op steengoed temperatuur.
    Afhankelijk van de temperatuur en het gewicht zet ik er 3 tot 6 onder.
    Op hoge temperatuur hebben ze een beperkte levensduur omdat er bij elke stook wat afbladdert.
    Als ze dunner worden is de belastbaarheid met gewicht kleiner.
    Ik koop ze bij silex.
    Het zijn rondjes waarin een driehoekig puntje omhoog staat. de meest onmogelijke vormen kun je met deze dingen ondersteunen, zeker als je ze kombineert met stukjes ovenplaat e.d.
    succes
    beantwoord
  • beste Hanneke

    Triangels van alle maten die zeer lang meegaan zijn te koop bij Robbelien. www. robbelien.nl
    adres: Robbelien
    Reubenberg 12
    6071 PS Swalmen
    gr jan wf
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.