ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku glazuur

Wij zijn pas begonnen met raku te stoken in een kleine oven die we zelf hebben gemaakt. Het glazuur hebben we kant en klaar gekocht bij keramikos. Volgens de voorschriften verdund met zoveel water als nodig en gezeefd. De eerste probeerselen waren dus veel te dun er zat een vaag schijnsel van glazuur op.
Nu hebben we er perpaton (of zoiets) in gedaan en nog wat water eraf gegoten. Maar nog steeds is het glazuur te dun! Wij gieten/dompelen het erop. Wat doen wij fout?? Wit glazuur lukt nog het beste, maar blauw en rood lukt nog steeds niet.
Wie heeft hier misschien een antwoord op?
Alvast bedankt namens ons.......
gevraagd

10 antwoorden

  • Hoi

    Gebruik je glazuur op karnemelkdikte dat is meestal wel goed.
    Als je weer glazuur aanmaakt doe het dan met zo weinig mogelijk water zeef het dan en breng het op dikte door water toe te voegen anders om is veel lastiger.
    Voor je reeds klaargemaakte glazuur doe je dit
    gooi er zoveel mogelijk water af roer het op en dan pas verdunnen tot de gewenste dikte.
    Je moet ook de glazuur steeds oproeren omdat het nogal snel naar de bodem zakt.

    Als je de droge glazuur mengt met 1 % bentone blijft het beter "zweven"

    Bak je bisquit?en hoe zuigt het op? test is met je tong lijkt het alsof je tong vastplakt dan zuigt het goed op.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • hoi, Frans,
    bedankt voor je reactie. We zullen voor de volgende keer het water er zoveel mogelijk afgieten en het nogmaals proberen.
    Het ligt dus niet aan het glazuur van keramikos. We hebben volgens de voorschriften water erbij gedaan maar ik denk dat we het beste op ons eigen gevoel moeten afgaan en het tot karamel dikte zelf moeten brengen.
    gr. tineke
    beantwoord
  • Hallo Tineke.
    het boek Rakuvaria 2 van Ed en Ine knops is een leuk dudelijk boek voor mensen die net met raku stoken starten. Er staan ook receptjes in voor rakuglazuren.
    Met deze bais glazuren kun je vele kanten op.
    Succes.
    beantwoord
  • Foutje getypt in vorige bericht...
    Met deze basis glazuren kun je vele kanten op.
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    bedankt voor je reactie. We hebben dit boek al en er staan inderdaad goede tips in. Verder hebben we al een recept voor raku glazuur. Deze is perfect dankzij Jan en Irene uit Orvelte!!!! (Nog bedankt Jan en Irene!)
    Hiermee gaan we dus verder experimenteren.
    beantwoord
  • Hoi Tineke,

    Uiteraard benieuwd naar het recept van Jan en Irene uit Orvelte.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hiervoor zul toch even bij jan in orvelte moeten wezen.
    gr. t.
    beantwoord
  • De laatste keer dat ik een glazuur aangemaakt heb, heb ik dit gedaan met heet water. (Dacht dat het zo gemakkelijker zou verwerken) Mijn glazuur is na een tijdje uitgekristalliseerd. Zou dit de oorzaak zijn? Kan dit nog opgelost worden?
    Kan iemand mij helpen?
    Bvd
    Lizie
    beantwoord
  • Dag Lizie

    Dit is al eeder op het forum ter spake geweest, ik heb het even voor je opgezocht met de zoekfunctie

    succes


    Even uit proberen, als het oplost scheelt het een hoop werk.
    Wat je kunt proberen is het te verwaremen in de magnetron.
    Ik heb een rakuglazuur wat aangemaakt uitkristaliseert, als je het verwarmt lossen de kristallen weer op.

    succes

    Hans

    [Antwoord op dit bericht | Meld spam | Aanpassen | Verplaatsen | Verwijderen]

    Hanneke Bruijnje
    Totaal berichten: 126 Re: Alkali Fritte
    Toegevoegd op: 22-08-05, om 12:47
    Hans en Mieke,

    Het aubain marie verwarmen vind ik zelf veel prettiger en sneller gaan dan het verwarmen in de magnetron.
    Het werkt absoluut heel goed. Heb het met het rakurecept van jou gedaan.
    Groet,
    Hanneke


    beantwoord
  • Wat je eventueel ook kunt doen met glazuren die kristaliseren, na gebruik in de vriezer doen. Voor gebruik ontdooien, eventueel nog even door de zeef. Werkt perfect. gr Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.