ALGEMEEN > Klei - algemeen > wat is het verschil in klei tm 10, tm 18 en t-material

wie weet wat het verschil en/of de samenstelling is van de verschillende klei produkten tm10, tm18 (te koop bij joop cock) en T-material, weet dat Johan van Loon het gebruikte, maar dat het heel duur is.
wie heeft er ervaring mee?


3 antwoorden

  • Ik koop mijn porseleinklei bij Silex in Den Bosch. Zij zijn een paar keer van porseleinproducten gewisseld en ik weet niet zeker welk porselein ze op dit moment in het assortiment hebben. Ik verwerk niet zoveel dus zou zo ook geen prijzen kunnen geven. Ze zijn daar wel erg behulpzaam.
    In mijn aantekeningen vond ik dat ik TM18 niet fijn vond. Die klei had bij mij de neiging om spontaan te breken tijdens of na het boetseren. Ik vond TM10 makkelijker boetseren. Ik geloof zelfs dat het mijn favoriete porseleinklei was dus ik ga zeker eens bij deze Joop Cock kijken. O ja, ik stook met cone #6

    Marlaine Verhelst
    http://marlaineverhelst.com/blog
    beantwoord
  • Trees, T-material is een witbakkende steengoedklei en geen porseleinklei. De goede eigenschappen van T-material komt doordat het een hoge dosis Aluminiumoxyde bevat in de vorm van mulliet en weinig vrije kwarts. Hierdoor is deze klei reeds mechanisch sterk op lage temperatuur en heeft minder krimp dan porseleinklei. Mulliet is een relatief dure grondstof.
    beantwoord
  • dank je, het is interessant om mulliet toe te gaan voegen aan
    creaton 284 waar ik veel mee werk om te zien of de eigenschappen op t-material gaan lijken. groet trees.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.