ALGEMEEN > Klei - algemeen > Scarva t.s. Flax Paper Clay

Heb ooit op een markt SCARVA t.s. FLAXpaperCLAY gekocht, spierwit bakkende klei. Geen idee waar ik dit in Nederland kan kopen. Wie weet waar?

19 antwoorden

  • Scarva t.s. Flax Paper Clay is te bestellen via de website van www.bathpotters.co.uk
    Maar de meeste leveranciers in pottenbakkersbenodigd verkopen het ook.
    beantwoord
  • Heb hier nog nooit van gehoord en ben wel benieuwd wat dit voor soort paperclay is? Kan iemand mij daarover wijzer maken?
    NB: En tevens wat dit kost?
    beantwoord
  • VeKa verkoopt het.
    beantwoord
  • Ginie
    De naam paperclay is in dit geval een beetje verwarrend omdat het om klei gaat waaraan vlasvezels zijn toegevoegd. Carva heeft vlasklei, maar ook vlasporselein. Toepassingen en eigenschappen: ongeveer dezelfde als papierklei. Het voelt wel niet zo glad als papierklei. Je kan er bijvoorbeeld heel dun mee werken.
    beantwoord
  • Omdat je het beschrijfd als witte klei moet je op de verpakking onderaan kijken welke body het is. E/S 600 is namelijk porselein.
    beantwoord
  • Anna, als je Scarva bedoeld, die hebben wel degelijk paperclay ( cellulose ). Zie fabrikant: ( pdf-bestand catalogus )

    http://www.scarva.com/
    beantwoord
  • Bedankt voor de informatie Anna. Ik zal eens gaan kijken op Scarva.com.
    Heb jij er overigens goede ervaringen mee opgedaan?
    beantwoord
  • Met vlasporselein kan je heel dun en fijn werken. Je kan vooral heel dunne platen rollen, ook samenvoegen van delen gaat heel goed. Het is wel duurder, maar omdat je het dun kan gebruiken heb je ook niet zo veel nodig.
    Ik heb nog geen grote werken hiermee gemaakt. maar al wel vrij grote werken gezien, dus het kan. Wel goed ondersteunen in de oven tegen vervorming bij hoge temperaturen. Na gebruik bespuit ik de rest in het pak met een beetje dethol-oplossing, hetzelfde doe ik met overschotten voor ik ze terug in het pak doe, dit om te voorkomen dat het vlas gaat rotten en schimmelen en stinken. Op die manier kan je het na opening nog vrij lang gebruiken zonder 'geurtjes' en zonder dat het zwart uitslaat.
    beantwoord
  • Bedankt Anna voor opschrijven van je ervaringen met b.g. klei. Wat ik nog graag zou willen weten is hoe hoog je de glazuurbrand doet, en of je er nog een transparant of een ander glazuur overheen doet?
    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ze hebben die vlasklei in verschillende soorten, dus best op het pak kijken hoe hoog je mag stoken.
    Wat glazuren betreft kan je het hetzelfde behandelen als andere klei. De vlasporselein (nr 600 op het pak) bakt mooi wit af, kan je naar keuze al dan niet glazuren.
    beantwoord
  • Toch een vraag, en als de porcelein klei (flax) na een enkele weken beschimmeld is? TJa, mij maakt het niet uit, maar mijn vraag is doet het iets met de kleur? Blijft het na de stook nog net zo kraakhelder wit, of niet?
    beantwoord
  • Hanneke, schimmel is organisch en heeft geen invloed op de kleur. Om schimmelvorming te voorkomen kan je in aangemaakt slib/gietklei/glazuur er enkele druppels Dettol aan toevoegen.
    beantwoord
  • Hanneke, ik heb ook al verschillende keren met de klei gewerkt en ik bewaar de rest gewoon in het goed afgesloten pak. Heb nog geen schimmelvorming of kwalijke geuren gehad. Groetjes, Ingrid
    beantwoord
  • Hoi Ingrid, alle klei die ik in de verpakking terug doe, schimmelt niet, maar ik heb klei in gebruik en deze heb ik onder eenrichtingsverkeer vochtige doek in plastic, en deze wil wel eens wat schimmel laten zien.
    beantwoord
  • Hoi Anna, Bij het uitrollen van de Porcelein papierklei blijft deze erg plakken. Ik rol nu uit tussen twee vellen papier. Hoe doe jij dat?
    beantwoord
  • Hanneke, Sigfried Göringskat gebruikte daar keuken-plasticfolie voor. Kan je nog zo stockeren tussen de folie.
    beantwoord
  • Dank je Lucien. Ik ga dat uitproberen. Gr. Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Lucien, Ondanks ik mijn twijfels had bij deze methode heb ik dat uitgeprobeerd. Wonderbaarlijk, het werkt echt! Bedankt voor de Tip. Tja soms heeft men wel eens twijfels.
    beantwoord
  • Dank Sigfried Göringskat hier maar voor. Was niet enkel een groot kunstenaar, maar ook een hell of een techneut.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.