ALGEMEEN > Ovens > ombouwen rohde oven

Ik heb een rohde oven TE80S 80 liter. 26A. 6kW. bovenlader. ik betrek een nieuw atelier en de eigenaar van het pand heeft maar 16 ampere beschikbaar. hij ziet het niet zitten zijn installatie om te bouwen tot 3x 35 (was 3x 25) dus zal ik mijn oven moeten om bouwen zodat het wel kan met de beschikbaar krachtstroom. Keramikos heeft al aangegeven dat het kostbaar is maar hoeveel weet ik niet. heeft iemand hier al ervaring mee, en kan wat advies geven?
gevraagd

17 antwoorden

• Linda, ik denk dat er niks om te bouwen is. De TE 80 S : 6 Kw. 13 Ampère !! Kan zelfs in een gewoon stopcontakt ( 2 x 2,5 diam.)
    beantwoord
  • beste Lucien,

bedankt voor je berichtje, het lijkt me sterk want op de over staat 26 amp dus gebruikt hij over twee fasen 13 amp. en is krachtstroom wel nodig. het zou wel kunnen wat jij zegt maar dan kan de verhuurder niets meer gebruiken in zijn bedrijf en huis. de zekering zou dan aangepast moeten worden naar 32 ampere dat is voor hem een hoge kostenplaatje ook aan jaarlijkse kosten dat ziet hij niet zitten. De oven is volgens Keramikos afgestemd op de Engelse richtlijnen van 230 v. voor elektriciteit want daar heb ik hem voor het eerst gebruikt. Dit is in Nederland niet toegestaan om het zo aan te sluiten, de over ombouwen is de enige oplossing of verkopen aan iemand die dit zelf kan. Dit is voor mij best zuur want het zat niet in de planning kostengewijs.

almetal wel verwarrend. en kostbaar
    beantwoord
  • Linda, deze oven heeft geen krachtstroom nodig. Er moet dan op de stekker 4 pennen zitten; 1 aarding en 3 polen. Is dit zo ? Als er 3 pennen op de stekker zitten ( 1 aarding en 2 polen ) kan deze oven gewoon worden aangesloten op een lijn met een 16 A zekering. Ombouwen is géén optie. Dit houdt in dat het vermogen omlaag moet, en dan kan die nog onmogelijk zijn temperatuur halen. Als dit kon had de fabrikant deze oven zeker met een lager vermogen op de markt gezet. Kijk zelf op het pdf bestand op deze page van Rohde:

http://www.rohde-online.net/produkte/toplader

Je kan alsnog contact maken met een dealer van Rohde.
    beantwoord
  • Een optie zou kunnen zijn .
    Gebruik te maken een aggregaat.
    Te huur ,het proberen waard.
    Voor er aan sterkstroom 400 volt en evt. ombouw oven gedacht wordt.
    Een aggregaat als energiebron te gaan gebruiken.
    beantwoord
  • Acm, dat is totaal naast de kwestie ! Waar hebben we het over ? 6 Kw !!
    beantwoord
  • Even de berekening maken:
    6 KW. ( 6000 Watt : ( 3 x 220 V ) = 9 Ampère. ( krachtstroom )
    6 KW. ( 6000 Watt : 220 V = 27 Ampère. ( netstroom )
    beantwoord
  • Beste Lucien,

De oven is wel krachtstroom helaas. Het probleem is dat het een singlefase 230v instelling is en dat is niet te gebruiken in Nederland tenzij je een 32 amp zekering laat plaatsen. dit laatste zou geen probleem zijn als de verhuurder van het atelier dit zou kunnen doen zonder dat de kosten te hoog oplopen en in combi met de rest van zijn woon/werkpand. Dit is voor hem geen optie. De goedkoopste manier is om de oven te verkopen aan iemand die de oven op die manier kan aansluiten, zodat ik een andere kan kopen die aan te sluiten is op de fasekast van de verhuurder. Tenslotte heb ik het op die manier ook gedaan in Terneuzen aangesloten op een 3x 21 amp kast. is qua stroom minder voordelig maar het werkte in combinatie met mijn woning, op die manier kost het ook minder aan vaste kosten elektra aan de maatschappij. het is helaas niet anders maar bedankt voor je advies. en mocht je iemand weten dan is de richtprijs 550 euro. de oven is 4 jaar oud.

gr. Linda

beantwoord
  • Tja, dat is wel pech en is verkopen wel de beste oplossing. In België ligt die zaak een stuk eenvoudiger.
    ENIGE KOOP: Bovenlader van superkwaliteit. Pas uit de verpakking ! Kleiers uit Vlaanderen, de koop van je leven. :-)
    O, dat laatste zal vast niet van Yoka mogen..
    beantwoord
  • Beste Lucien,

Laat ik nou iemand van Artie glas en keramiekovens bereid hebben gevonden om de oven voor 450 euro ex. btw om te bouwen volgens hem zijn er alleen nieuwe spiralen nodig een en nieuw snoer met stekker? dit is de goedkooptste oplossing tot dusver dus hou ik em toch maar.

bedankt voor de tips en meedenken

gr. Linda kierdorff
    beantwoord
  • Linda, zoals ik reeds schreef kan dit wel, maar enkel met verlies van vermogen. Als je enkel op aardewerk-temperatuur wil stoken is dat geen probleem.
    beantwoord
  • Zo streng ben ik nu ook weer niet, Lucien, alleen ik probeer de discussie- en advertentierubriek gescheiden te houden. Biscuitjes is DE plaats voor te koop-aanbiedingen. :-)
    groet, Yoka
    beantwoord
  • beste Lucien,

het feit is dat de oven destijds voor levering in Engeland in afgeleverd met enkelfase 26 amp bedrading dit is het grote struikelblok het moet terug gebracht worden naar meerde fased.
    ik kijk aan tegen drie theorien, die van cor duijnker (Keramikos/Mojo) die zegt dat de oven in zijn geheel moet worden omgebouwd dus nieuwe bedrading en nieuwe elementen add. 875 € ex. die van Artie in roermond die zegt dat alleen de elementen moeten worden vervangen add 450 € (jawel het wordt goedkoper) en die van Ubo elektrowarmte die zegt dat alleen de bedrading moet worden vervangen om de oven van enkel fase naar twee fase terug te brengen. add 150 € ex. Ik heb nu Rohde ingeschakeld voor een fourth opinion ik hoop voor mijn portomonee dat Obu gelijk heeft.

gr. Linda
    beantwoord
  • Linda, nu wordt het plaatje al wat dudielijker. Als de terminologie klopt zat je met een gelijkstroomcirquit ( enkelfasig ) 26 A. die nu naar wisselstroom ( tweefasig ) zal gebracht worden. Indien je kan beschikken over 3 x 220 V zal dit 9 A voor 6 KW. betekenen. Echter bij een tweefasige aansluiting zal je alsnog moeten beschikken over 27 A om 6 KW. vermogen te halen. Kan je vergelijken met een elektr. cirquit voor een keuken-kookplaat en moet de bedrading toch iets dikker zijn dan een gewoon stopkontakt. Als je daarover kan beschikken zal het volstaan de aansluitingen te wisselen zoals UBO elektro voorgesteld heeft. Indien dit niet zo is, vrees ik dat de weerstanden dienen vervangen te worden ( Ohme weerstand verhogen om het vermogen te laten dalen ). In dit geval zit je met het risico dat je geen steengoedtemperatuur meer kunt bereiken. Goh, een complexe uiteenzetting, ik weet het. Indien ik het mis heb, moet men het hier maar laten weten. Daar dient dit forum voor.
    En Yoka, dit was maar een grapje hoor. Alhoewel je reactie gegrond is.
    beantwoord
  • goedemorgen lucien,

ja ik kan daarover beschikken, de verhuurder is bovedien keukenmonteur en weet wat er moet komen alles moet nog worden geinstalleerd want het atelier is special verbouwd. het zou fijn zijn als het uiteidelijk simpe op te lossen is. Als je wilt laat ik je weten wat Rohde hierover te zeggen heeft.

gr. Linda
    beantwoord
  • Prima Linda, dan is het enkel wat draadjes verleggen en klaar. Geen nieuwe spiralen nodig zo te zien. Laat nog iets weten. Pech voor de kandidaat kopers :-)
    beantwoord
  • Beste Lucien,

Ik zou je nog laten weten wat Rohde voor advies zou geven. uiteindelijke was het een kort bericht, dat Obu Elektrowarmte gelijk heeft en het een kwestie is van bedrading aanpassen en een nieuwe stekker.

groetjes Linda kierdorff
    beantwoord
  • @Linda: Probleem ( relatief goedkoop ) van de baan. Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.