ALGEMEEN > Ovens > ve-ka oven

Ik heb een probleem met Ve_Ka. In augustus is na 3 maanden vertraging mijn nieuwe oven geleverd, een zelfde model als ik 10 jaar met veel plezier gebruikt had. Er was echter in het begin al van alles mis en ik heb uiteindelijk genoegen moeten nemen met een andere uitvoering. Nu begint na 4 maanden de oven aan de binnenzijde scheuren te vertonen. Ve-Ka doet dit af als niet belangrijk en is niet van plan hier iets in te ondernemen. Ik maak me er wel zorgen over, het is tenslotte een apparaat van bijna € 4000,-.
Al met al is de hele houding van Ve-Ka buitengewoon klant onvriendelijk en zo langzamerhand weet ik niet meer wat ik moet doen. Heeft iemand van jullie een idee?

13 antwoorden

  • Voorzover ik weet is Ve-Ka ovenbouw failliet, misschien verklaart dit de zaak een beetje. Zelf heb ik een oven van keramikos. Na vier jaar waren de spiralen al aan vervanging toe, en de bodem, die zwaar gescheurt was hebben ze omgedraait. Daar zeggen ze ook dat dat scheuren niet erg is. Mijn omgedraaide bodem is trouwens ook alweer gescheurt.
    beantwoord
  • Dit verklaart voor mij veel. Ik heb ook geen goede ervaring met Veka. Heb in de zomer een nieuwe besturing van Bentrup gekocht, maar moest via Veka (Kocken ovens B.V.) kopen, omdat ik een veka-oven heb. Ook bij mij werd de besturing veel later geleverd dan eerst was beloofd en na de eerste keer stoken, was de besturing al kapot. Omdat ik niet akkoord was met de voorgestelde 'oplossing' van Kocken, heb ik uiteindelijk rechtstreeks contact genomen met Bentrup.
    beantwoord
  • verklaart dit ook dat er een slechte levering is bij bedrijven die hun klei verkopen, dat heb ik nu 3x gehoord, dat ze niet aangeleverd krijgen,
    mvg
    beantwoord
  • Ja, dat klopt. Veka levert zo goed als nooit tijdig. Heb ik zelf ondervonden toen ik in een winkel werkte die hun klei en glazuren verkocht. Hier in Belgisch Limburg heb ik al veel klachten over hun laattijdige leveringen gehoord.
    beantwoord
  • en de klei die ze nu verkopen heeft onder een ve-ka sticker een vingerling sticker....?
    beantwoord
  • Helaas ben ik ook ontevreden over de keramikos ovens
    In de afgelopen jaren zowel een glas als een kleioven gekocht en bij allebei gaan de spiralen na een aantal stookbeurten uit de groeven lubberen.
    Een oven is best aan de prijs en je verwacht dan zeker niet dit!

    Na een klacht krijg je een aantal krammen (canthaldraad) en die moet je maar om de spiralen heen drukken in de oven stenen.

    Met mijn vorige ovens (prins ovenbouw) heb ik dit probleem nooit gehad.
    Ik weet inmiddels door mijn contacten met anderen die een keramikos oven hebben dat zij met hetzelfde probleem zitten !
    Als ik aan een nieuwe oven toe ben ,ga ik zeker niet meer voor deze ovens.

    groet anna

    beantwoord
  • ANNA, heel wat ovens zijn in hetzelfde bedje ziek. De fabrikanten doen vreselijk hun best om het goedkoopste product te kunnen leveren. Gevolg is dat ze de zo dunst mogelijke Canthal-draad gebruiken. Hoe dikker de draad, hoe meer meter ze nodig hebben om hetzelfde vermogen erin te stoppen. Canthaldraad koopt men per kilogram aan. Nog een bijkomend probleem is dat men die extra spiraal-lengte ook nog kwijt moet in de ovenwanden. Extra groeven is ook weer een meerkost. Voordeel van een grotere draaddiameter is dat deze stugger is en ook minder last heeft van de stroomstoten, om reden dat ze iets langer tijd nodig hebben om op te warmen. Denk maar aan een gloeilamp. Een grotere diameter wil ook zeggen, een langere levensduur en dus ook minder nazorg.
    Nu bestaat er al ruim 20 jaar een type draad, de A1 - geherkristalliseerde weerstanddraad die niet gaat uitzetten bij opwarming ( 20% bij de gewone A1 )wat het " wandelen" van de spiraal verklaart. De industrie kijkt niet zo op een euro en wordt daar reeds veelvuldig toegepast ipv spiraalwindingen, maar in meanderwindingen. De draad wordt opgehanden aan ' haken ' en hangen als spaghetti tegen de wanden. Dit kan enkel probleemloos door dit draadtype.
    Hopelijk kan je deze info gebruiken bij de aankoop.
    beantwoord
  • Ve-Ka heeft inderdaad wat problemen gehad door het faillisement van hun ovenbouw afdeling. Gelukkig zijn ze hier weer bovenop gekrabbeld en hebben tegenwoordig weer een prima levering en voorraad.
    Een idee is misschien om van te voren even te bellen als je iets speciaals nodig hebt dan weet je zeker dat dit er is. Ze hebben trouwens tegenwoordig naast de Ve-Ka een mooie grote winkel waar je vriendelijk geholpen wordt. Als ik vragen heb wordt er in ieder geval altijd naar een oplossing van mijn probleem gezocht!
    beantwoord
  • Ik heb vlak voor het faillissement van VeKa een oven gekocht. Bleek dat de deur krom gelast was waardoor er veel teveel warmte verloren ging. VeKaovens ging failliet en omdat ik de oven nog niet betaald had door de kromme deur heeft Kocken ovens hem goed gerepareerd. Oven direkt aan Fa VeKa betaald. Na een paar keer stoken haperde de oven/computer.F1 melding. Kocken ovens kwam weer en vertelde dat de computer defect was en niet de oven. Claus van Bentrop gemaild die vroeg of er misschien een lock op zat? Lock eraf gehaald door op een knopje te drukken en de nieuwe computer geannuleerd. Kreeg ik een rekening van E135,- voor het bezoekje van Kocken. VeKa (garantie oven)wilde die niet betalen en Kocken eiste betaling ook al was het een verkeerde conclusie van de monteur want de computer was niet defect
    Je begrijpt de ik zowel VeKa als Kocken niet meer zie zitten maar omdat ik twee ovens nodig heb zoek ik een hele klantvriendelijke en goede ovenbouwer om er een tweede oven bij te bestellen.
    Wie weet er een?
    beantwoord
  • Hallo,
    Hebt u al eens aan Westeneng in Zwartebroek gedacht?
    Ik heb daar persoonlijk goede ervaringen mee.
    beantwoord
  • Hoi Frans, bedankt voor je advies. Alles is goed zolang de oven maar niet door Joop d Jong is gebouwd die voor VeKaovens mijn laatste kromme oven heeft gebouwd voordat ze failliet gngen en waar ik nog steeds ellende mee heb omdat hij telkens een F1 foutmelding geeft. Mijn oude oven met oude computer functioneren gelukkig nog steeds goed.

    Ik heb van Claus Dreher(Bentrop) de firma Pyratec aanbevolen gekregen. Heeft iemand daar ervaring mee?

    VeKa heeft heel veel klachten achtergelaten door brakke ovens te bouwen.Eigenlijk zou ik met VeKaoven eigenaren die dezelfde ervaring hebben naar Kassa moeten stappen. Het is te gek voor woorden dat ovens waarop garantie zit en die niet meer werken er een andere firma wordt gestuurd om te repareren en je dan een rekening hiervan krijgt. Wie heeft dezelfde ervaring met VeKa?

    beantwoord
  • Jammer dat Joop de Jong hier zo door het slijk word gehaald. Die man kon er ook niets aan doen dat hij EN ovens moest bouwen EN tegelijkertijd GEEN onderdelen meer had om mee te werken.

    VE-KA ovenbouw ging failliet en daardoor was het niet meer erg fijn werken daar voor Joop lijkt mij.

    Ik zelf heb altijd SUPER ervaringen gehad met VE-KA ovens! Super service, klantvriendelijk, etcetera. Jammer dat er velen onder jullie nu boos zijn op VE-KA. Enerzijds is dit te begrijpen, maar anderzijds kun je aan een faillissement weinig doen als je daar maar gewoon werkt. Ik heb het nu over Joop en Joop.

    Maargoed, een super alternatief voor de VE-KA ovens is volgens mij TOMA.

    Bij TOMA leveren ze een fantistische kwaliteit ovens voor een goede prijs. Dikke siraaldraden en VEEL groeven die zorgen voor een perfecte temperatuur-verdeling.

    Daarbij komt nog hun uitstekende service en vriendelijkheid.

    Na VE-KA is dit de enige echte en NEDERLANDSE ovenbouwer. Wat wel zo handig is moest er een mankementje aan zijn.

    Wij zelf zijn zo'n twee jaar geleden, tijdens het 'euvel' van VE-KA over gegaan op TOMA en daar zijn we nog steeds erg blij om/mee. Als VE-KA nog bestaan had qua ovens waren we daar gebleven, maar achteraf bekeken zijn de ovens van TOMA net zo goed.

    Keramikos...en nog wat anderen: niet voor ons, ook niet als ze goedkoper zijn, want kwaliteit betaal je, punt.

    Oja, nu ik toch zit op te scheppen over TOMA, hier de link:
    http://www.toma.nl/
    beantwoord
  • Ps, nee Joop en Joop de Jong zijn GEEN familie van mij, er zijn meer Nederlanders die 'de Jong' heten ;)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.