ALGEMEEN > Gips > lijmen gebroken gipsmal

Bij het uithalen van het ontwerp (van hout en een soort schuim afgedekt met een harslaagje), dat niet gemakkelijk ging, is de gipsmal die ik erover had gegoten doormidden gebroken.
Hoe kan ik die nu het beste weer aan elkaar maken. Eerst helemaal kurkdroog laten worden en dan lijmen en de naad weer met gips repareren of is er een slimmere techniek? En wat is de beste lijm om ervoor te gebruiken?
De mal is gisterenavond gegoten en nu nog nat.
Het ontwerp is onbruikbaar want kapot dus een nieuwe mal ervan maken zit er niet in.
Het wordt een drukmal.
Ik ben benieuwd of iemand mij hier goede raad kan geven.

6 antwoorden

  • Hallo Bernadette,
    Je kunt de mal, nu hij nog nat is met gips aan elkaar lijmen. Maak een beetje gips aan, smeer het op de breukvlakken, druk de delen tegen elkaar en zet ze vast met bv, mallenelastiek. Overtollige gips wegstrijken en zo laten drogen. Succes.
    beantwoord
  • Anneke, ik vrees dat de gipsdelen dan niet meer correct op elkaar zullen passen. Zelf heb ik goede ervaring met op water gedragen houtlijm. Beide delen met kwast insmeren en goed aandrukken. Verder zo laten uitdrogen.
    beantwoord
  • Hallo,

    Zelf zou ik op het breukvlak van een deel een laagje gips van ong. 2 mm. wegkrabben, behalve een smal strookje waar de breukdelen precies moeten sluiten.
    Delen vochtig maken en met dunne gips lijmen.
    Na het lijmen is het goed je mal te verstevigen met een weefsel; in gipspap dopen en er buiten overheen plakken.
    Glad afwerken met nog een laagje gips.
    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Ik denk dat ik eens een combinatie ga proberen van zowel de houtlijm als het daarna verstevigen met weefsel. Lijkt mij een goed plan.
    De houtlijm omdat het breukvlak erg brokkelig is en het nu nog exact in elkaar past en als ik weg ga krabben is dat verstoord.
    Zeer bedankt voor jullie adviezen en ik laat horen hoe het is gegaan.
    beantwoord
  • Hallo Bernadette,

    Let er dan wel op dat je watervaste houtlijm neemt, anders zwelt de houtlijm op en laat zelfs los als er vocht in de buurt komt!

    m.vr.gr. Frans V.
    beantwoord
  • Ja Frans, dat heb ik reeds ontdekt. Is ook eigenlijk wel logisch. Ga dan nu toch eerst maar eens de gipslijm-methode die jij aanvankelijk adviseerde testen. Als dat ookk problemen geeft ga ik watervaste lijm proberen. bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.