ALGEMEEN > Gips > twee- of meerdelige mal

Hallo allemaal,
Ik heb echt heel internet inclusief hier het forum en menig boek afgestuind maar ik kom niet tot de oplossing. Ik wil een mal maken van bijv: fruit, een theepot etc. Het moet in deze gevallen dus een tweedelige mal worden. Ik heb dit al vaker gedaan en begin dan in een bakje (bijv ijsbak) waarin ik het gips giet en daarin het produkt leg (tot de helft!) Daar onstaat het probleem....het zakt naar de bodem. Nu zal ik ongetwijfeld iets verkeerd doen, maar ik krijg maar niet uitgedacht hoe ik het dan moet doen. Ik weet hoe je met plaatjes moet werken bij bijv een torso ofzo, maar dat kan hier niet omdat een theepot bijv al hard is. Iemand die me helpen kan? Vast wel, hier met al die slimme mensen :)

6 antwoorden

  • Hallo Kim,
    Je begint verkeerd. Bij een tweedelige mal bed je de eerste helft in in klei. Dan plankjes o.i.d. erom heen en dan gips er op gieten. Als gips hard is plankjes verwijderen en ook de klei. Oppervlak dat ik aanraking met de klei kwam glad afwerken en insmeren met mallenzeep zie(www.dutchmolds.nl/mallenpagina/mallenzeep.htm) dan plankjes er weer omheen en de tweede helft gieten. Meer tips op de site van Dutch Molds en de facebookpagina
    Succes, Piet van der Sluis.
    beantwoord
  • Dank je wel. Ik wist wel dat ik iets fout deed :) Maar....ik begrijp het nog niet helemaal....(ligt aan mij en niet aan je uitleg haha).Is er nou nergens een filmpje? Als ik dus de theepot als voorbeeld neem: halve theepot in de klei zetten (soort balk dus over de ene helft), dan dit op de zij zetten (theepot op de zij zodat alles op de klei rust). Dan hieromheen de plankjes schroeven, gips erop etc.......
    Ja! Dat moet werken. Dank je wel!
    beantwoord
  • p.s. is er een mogelijkheid dat jullie ook gaan leveren bij Robbelien?
    beantwoord
  • Hoi Kim,
    Als je vragen hebt mag je me ook altijd bellen.
    0628268561
    Groetjes, Dutch Molds, Piet
    beantwoord
  • Kim, via de mail stuur ik je wat informatie over het maken van een tweedelige mal. Mvg, Yoka
    beantwoord
  • Hallo,
    Als dat het enige probleem is, lijkt de oplossing me niet zo moeilijk.
    Begin, vóór het storten van de dunne gips in het bakje, met hier een blokje of plaatje iets vochtige gips ter dikte van de gewenste wand in te leggen.
    Verder de werkwijze zoals je beschrijft.
    De pot zal niet verder zakken, maar op het blokje blijven rusten.
    In de bouw wordt deze techniek ook gebruikt wanneer objecten in beton vastgegoten moeten worden.
    met vriendelijke groet,
    Frans Verheijen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.