ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur wordt wit

Ik heb een rakuglazuur gemaakt met Alk fritte 1510, alk fritte 1451 en bentoniet waar ik 10 % violet pigment aan heb toegevoegd. Ik heb er ook CMC aan tegevoegd en pehatine. Op het proefplaatje blijkt nu dat naarmaate het glazuur dikker wordt opgebracht, de kleur witter wordt. Dus 1 laag = rose, 2 lagen is wit met een beetje rose erin, 3 lagen is wit. Ik moet er wel bijzeggen dat het wit een eigenlijk creme kleurig is. De craquele is wel heel goed. Ik gebruik dit glazuur veel en combineer veel kleuren en pigmenten. Dit heb ik nog niet eerder voorgehad. Komt het door de pehatine?
Heeft iemand hier ervaring mee?
gevraagd

4 antwoorden

• Als de violetkleurstof er een is op basis van chroom en tin is het zink wat o.a zit in fritte 1510 de oorzaak van het vernietigen van de kleur.
    Frans
    beantwoord
  • Ik begrijp het. Ik heb daarna nog een keer geprobeerd met hetzelfde basisglazuur en toen was het wel rose. Heel raar. Ik maak ook altijd een grote pot aan met basisglazuur, droog, en van daaruit start ik om mijn kleuren te maken. Ik heb dezelfde pot gebruikt en de ene keer wordt het wit/creme en de andere keer blijft het rose.
    Het pigment wat ik gebruikt heb komt van Lucien Tink. Misschien ga ik bij hem eens te rade.
    Bedankt alvast voor de reactie.
    beantwoord
  • Cecilia, ik denk dat Frans het bij rechte eind heeft. Lila is op basis van Cr. en Sn.
    Het al dan niet behouden van nog wat kleur is ook deels te wijten aan de tijd in combinatie met temperatuur en oxiderende of reducerende condities. Normaal zou je geen rose, maar lilia moeten bekomen. Een andere basisglazuur is de enige remedie.
    beantwoord
  • Bedankt heren voor jullie reactie. Het was echt verhelderend.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.