ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparante randen
Hallo, ik heb geglazuurd met een rood kant en klaar glazuur dat gestookt moet worden tussen 1020 en 1060gr.
Ik heb de oven gestookt op 1060. Alle randen zijn nu transparant geworden. Kan het zijn dat de randen (vrij dun) warmer zijn geworden dan de andere onderdelen? Of kan dit betekenen dat de regelapparatuur misschien toch iets hoger stookt dan aangegeven op de display? Het ziet wel leuk uit maar was niet mijn bedoeling.
Hartelijk dank alvast,
Inez
Ik heb de oven gestookt op 1060. Alle randen zijn nu transparant geworden. Kan het zijn dat de randen (vrij dun) warmer zijn geworden dan de andere onderdelen? Of kan dit betekenen dat de regelapparatuur misschien toch iets hoger stookt dan aangegeven op de display? Het ziet wel leuk uit maar was niet mijn bedoeling.
Hartelijk dank alvast,
Inez
12 antwoorden
-
Inez, dit heeft niks met de regelapparatuur te maken. Je mag niet uit het oog verliezen dat die enkel de luchtwarmte in de oven kan meten, maar dan mis je nog de tijd die erover gedaan is om die temperatuur te bereiken. In dit geval de hoogst aangegeven temperatuur. Als je langzaam stookt kan 1020 °C reeds voldoende zijn. Ga je snel stoken is 1060 °C nodig. In dit geval denk ik dat je te langzaam gestookt hebt om de 1060°C te halen.
-
Dag Lucien, ik ben in 6 uur naar 600 gegaan en in 3.30 uur naar 1060 plus half uur gependeld. Misschien is dat pendelen dan de boosdoener geweest? Maar los van de stooklijn, hoe kan het dat alleen de randen "verbleken"?
-
Mijn ervaring met de rood is exact hetzelfde. Het rood trekt weg op de randen. Sommige glazuren doen dat. Ik vind het juist wel mooi.
-
Hallo Let, welk glazuur had jij gebruikt?
Ik heb namelijk twee soorten gebruikt. Spaans rood van Colpaert, op 1280 mooi egaal rood maar dat vond ik te gladjes. Dit glazuur was GKK Feuerrot 1020-1060. -
Twee glazuren van Ve-Ka en een Botz.
De glazuren zijn niet echt effen rood/oranje maar hebben iets van een spikkel. Van Ve-Ka de 5038 en 5038R. De Botz weet ik zo niet uit mijn hoofd. Gestookt op 1020 graden. In vijf en een half uur naar 650, dan door naar 1020 en 20 minuten pendelen. Alle drie de glazuren geven die lichte randen.
-
Inez, ga eens naar 400°C in 4 uur en dan naar 1050°C in 4 uur zonder pendelen. Je kan ook naar 1040°C in 3.30 u. met 15 min. pendelen. Als je al naar de max. temp. gestookt hebt, wat is het nut dan nog van pendelen ????
En de randen verbleken omdat het glazuur daar al is deels weggezakt en gezien intens rood bestaat uit Cadmium/Selenium gaan deze vluchtig worden boven 1000°C. en zo verdwijnen op de randen waar het glazuur ook al dunner is geworden. Ik ken maar één rood wat wél stabiel is, maar een ietsje duurder: Ferro Intense Red 270944 ( 1350°C.) ontwikkeld door Degussa. Geen idee wie dit verkoopt. -
Bedankt, Lucien en Let, ik ga het vandaag zo uitproberen en laat het weten.
Spaans rood, wat ik bij Colpaert kocht heeft het ook niet maar is te plat. -
Lucien, hier het resultaat, hou je vast. Ik heb dus gestookt volgens jouw schema en had voor de twee ovens in een keer geglazuurd, dus dat was hetzelfde. Transparante randen! Jammer, maar wel mooi.
Enfin, rood is gelukkig niet mijn favoriete kleur.
In ieder geval hartelijk dank voor jullie meedenken.
Groet, Inez -
Inez, dan zijn er volgens mij maar twee mogelijkheden:
- ofwel stook je met te weinig verluchting ( oven is té afgesloten )
- ofwel is het pigment in het glazuur niet stabiel genoeg. ( zie mijn eerdere post ) -
Hallo, Lucien, Tijdens de stook staat het verluchtingsgat maximaal open. Ik denk dan ook het laatste want of ik nu spuit of dompel maakt geen verschil.
Enfin, in ieder geval bedankt maar weer.
Groet,
Inez -
Hallo, Lucien, Tijdens de stook staat het verluchtingsgat maximaal open. Ik denk dan ook het laatste want of ik nu spuit of dompel maakt geen verschil.
Enfin, in ieder geval bedankt maar weer.
Groet,
Inez -
Inez, ik maak mijn conclusie op het feit dat waar het glazuur dikker is, het pigment nog niet helemaal verdwenen is en waar dun ( op de randen ) reeds vervlogen is. Dan is mogelijkheid 2 ook de meest voor de hand liggende reden. Ander merk uitproberen zou ik zeggen.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.