ALGEMEEN > Stoken > ijzerdraad meestoken?

Kan ijzerdraad ("gewoon" tuindraad) met het werkstuk worden meegestookt en welke temperatuur kan het hebben?
gevraagd

7 antwoorden

  • Beste mirjam,

    persoonlijk heb ik geen ervaring met het meestoken van ijzerdraad.
    Maar het kan, een voorbeeld daarvan is steengaas dat vroeger gebruikt werd om plafonds te stucadoren.

    de theorie is als volgt.
    Ijzerdraad krimt niet en klei wel zeker als je op steengoed temperatuur stookt.
    Door deze spanning kunnen er scheuren in je werk komen, dit is afhankelijk van de dikte van de draad en de dikte van de klei.
    Tijdens het stookproces wordt het ijzer zacht en sterk vervormbaar, hangt er dus veel klei aan een draad die door kan buigen dan zal dat zeker gebeuren.
    Het volgende moet je ook rekening mee houden.
    Door de hitte zal het ijzer veel heftiger oxideren (roesten) als dat het op kamertemperatuur doet.
    Dunne draadjes kunnen gedeeltelijk wegbranden.

    Al met al dus een uitdaging en zeker iets om eerst mee te experimenteren.

    Let er goed op dat als je werk zou kunnen inzakken dat het niet tegen de wand en/of de spiralen zakt.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans,
    Ik wilde er graag mee experimenteren maar vooraf ook een beetje zekerheid hebben (voordat ik een totaal mislukte stook heb). Ben benieuwd of je theorie klopt.

    Mirjam
    beantwoord
  • Heb dit oud bericht uit de kast gehaald omdat ik vorige week ook experimenteerde met ijzerdraad.
    In het boek 'boetseren het menselijk lichaam' van TIRIONART leert men een beeld te maken met als basis ijzerdraad. Ik heb dit geprobeerd en verkreeg op een gemakkelijke manier een prachtig beeld.
    Doch bij het drogen (en ik had dit eigenlijk verwacht) kreeg ik een 5 tal scheuren. Nu vraag ik mij af of deze uitgave op dit gebied waardeloos is; of ik iets verkeerd doe.
    Het beeld id dan nog niet gestookt.
    Willy
    beantwoord
  • Hoi Willy,

    Ik ken dit boek niet. Ik weet wel dat als er een armatuur van ijzerdraad gemaakt wordt, waarop vervolgens met klei een beeld gemaakt wordt men meestal als de klei nog nat is een mal maakt en het beeld vervolgens afgiet. Een hele andere techniek dan stoken.
    Staat daar niets over geschreven in dit boek ?

    groet
    Lisette

    beantwoord
  • neen daar staat niks van in dat artikel.
    Willy
    beantwoord
  • Willy, als je papierklei gebruikt zal het wel lukken denk ik. Ook kan je met deze klei een en ander bijwerken ook al is je beeld droog. gr.Marga
    beantwoord
  • Gebruik roestvrij draad ( inox of kanthaldraad ) en dompel dit in gesmolten bijenwas of breng achteraf de bijenwas met kwast aan. De bijenwas brand weg en geeft ruimte aan de klei om te krimpen. Inox is bestand tegen temp. > 2000°C. Dus geen ijzerdraad. Je kan ook vuurbestendig gaas gebruiken wat men aanwend om openhaard-schermen te maken. Dit met paperclay insmeren ( meerdere lagen ) en gebruiken als 'schildersdoek'. Hierop glazuren en decoreren .Super !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.