ALGEMEEN > Stoken > Drogen van kleistukken voor het bakken

Mag men klei drogen op een onverwamde plaats zonder de eerste dagen een plastiekbescherming aan te brengen? Of gebeurt er iets met de klei zodat hij beter een 2tal dagen in platsiek verpakt zit?
gevraagd

6 antwoorden

  • Willy,

    Zelf laat ik mijn stukken altijd langzaam drogen, dus onder plastic, niet volledig afgesloten. afhankelijk van de grote van het stuk is het 2 tot soms 5 dagen. Mijn ervaring is dat je dan minder kans op scheuren hebt.
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Bij het drogen van de klei krimpt deze.
    Afhankelijk van de soort klei, wel of geen chammotte, is deze krimp (ongeveer) minimaal 3% maximaal 6 %.
    Je kan dat uittesten door een strook klei uit te rollen en de cm verdeling van een lineaal erop te zetten.
    Na droging meten en dan weet je de droogkrimp, hetzelfde kun je doen na het bakken. Eventueel op verschillende temperaturen, hoe hoger je bakt hoe meer bakkrimp.

    Nu even terug naar je vraag.
    Deze droogkrimp levert spanning op in de klei en afhankelijk van het ontwerp wat je maakt kun je scheuren krijgen door deze spanning.
    Als je een werkstuk afdekt met plastic dan kan het daardoor moeilijker drogen, het proces gaat dan langzaam en er ontstaat weinig of geen spanning en dus komen er geen scheuren.

    een paar tips:
    - Probeer de wanddiktes gelijk te houden, hoe gelijkmatiger de wand hoe minder de spanning
    - Bolle vormen kunnen hun spanning goed opvangen, dus kunnen sneller drogen
    - Platte vlakken drogen aan de rand veel sneller als in het midden en zijn dus erg gevoelig voor scheuren, langzaam laten drogen dus.
    - Platen gemonteerd zijn ook erg gevoelig.

    Dus het afdekken met plastic is bedoeld om het droogproces te vertragen zodat er geen scheuren ontstaan.
    Wat ik zelf vaak doe, omdat de condens die op het plastic onstaat de klei op een plek weer vochtig maakt, is eerst een stuk krantenpapier en daaroverheen plastic.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor de reaktie
    beantwoord
  • Plastiek wordt alleen gebruikt om te voorkomen dat de klei te snel droogt, in een onverwarmde ruimte is het dus niet nodig. In een verwarmde ruimte gebruik ik ook geen pastiek maar plaats de werkstukken in een gesloten kast, werkt perfect.
    beantwoord
  • Hou er wel rekening mee dat op warmere dagen de klei veel sneller droogt dan in bijvoorbeeld de winter in een onverwarmde ruimte. Het gebruik van plastic kan geen kwaad, dus waarom zou je het niet doen.
    De tip om kranten over het werk te leggen, ter voorkoming van druppels condens op het werk is prima. Zelf leg ik er meestal een stukje katoen (oud t shirt) overheen.
    Groeten, Hanneke
    beantwoord
  • Koude lucht kan idd veel minder vocht bevatten dan warme lucht, echter als er vodoende ventilatie is zal de klei daardoor sneller drogen. Denk maar eens aan vriesdrogen. Het staat of valt allemaal met de afvoer van je vocht.

    Dus in een kast zonder plastic erover volstaat prima maar in de open ruimte zou ik er een plastic zak overheen trekken. Je zult voor jezelf een systeem moeten vinden waar je makkelijk mee kan werken.

    S6 Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.