ALGEMEEN > Gips > Erf stuk

Hay ik heb hier een erfstuk en mijn zus wil graag een kopie. Het is rond als een eetbord en is 1CM dik en heeft als aangezicht druk gedetailleerde patroon.
Het mooie zou zijn dat het ook nog stevig is.
Wat kan ik thuis doen om een een mooie kopie te maken dat ook kwaliteit heeft?
Tot zo dan en zo vast bedankt,
Peter

3 antwoorden

  • Een afdruk-mal maken van gips lijkt mij het meest logisch.
    MAAR, om te beginnen moet je zowel het geheel als dat gedetailleerde patroon als eens heel goed bestuderen.
    Je mag immers nergens een randje of obstakeltje hebben
    waardoor je mal er niet meer af kan:
    ______A________ dit mag wel, de vorm zal overal loskomen

    ______V________ dit mag niet, de mal zal bij het verwijderen achter de beentjes van de v-vorm blijven hangen, dus kapot gaan, of in het allerergste geval krijg je de mal er gewoonweg niet af en je moet ze er terug afkappen met alle gevolgen van dien.
    Er bestaat wel synthetisch spul dat tandartsen ook gebruiken om mallen voor gebitten te maken.___V____
    V-vormen kunnen hiermee wel omdat deze mal soepel blijft, maar ik heb hier geen ervaring mee, misschien anderen op dit forum wel?
    Kijk eens op dit forum onder mallen en/of gietvormen, drukmallen.
    Vergeet ook losmiddel niet !!!
    beantwoord
  • Hallo,
    Het middel waarmee tandartsen werken heet alginaat. Het is een mooi middel om scherpe afdrukken te maken waarop elk lichaamslijntje zichtbaar is. Echter, het scheurt heel snel. Zelf zou ik eerder gebruik maken van een vloeibaar rubber als het gaat om iets precies af te gieten. Hieromheen een steunmal van gips gieten. Daarna een massief bord maken met zwarte oefenklei en hierna hiervan een gipsmal gieten. Hierin kun je dan gietklei gieten zodat je het echte bord kunt reproduceren. Heb je ook een plek waar ik de foto kan bekijken van jouw bord?
    Klei-groet,
    Marion
    beantwoord
  • Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, nu ik het terug lees.Ik bedoelde dus dat je met zwarte oefenklei, cq rivierklei, de rubberen mal moet vullen waarna je na verwijdering van de rubberen mal en de steunmal van gips, een gipsenmal van de oefenklei giet.... als het niet duidelijk is, hoor ik het wel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.