ALGEMEEN > Stoken > risicoloos stoken

Hallo allemaal,
Ik wil wel eens met jullie een boompje opzetten over het risicoloos stoken, en wel het risicoloos stoken in huis
op je zolder om maar eens wat te noemen.
Bij de aanschaf van mijn oven heb ik hier expliciet naar geinformeerd, er werd mij vertelt dat het stoken binnenshuis helemaal niet kwaad kon, tenzij natuurlijk je goed vertileert. Maar ja dit vertelt de verkoper je, maar hoe denken jullie hierover?? Ben zeer benieuwd, vgr Marianne
gevraagd

11 antwoorden

  • beste Marianne,

    Een aardig boompje om te planten.

    Voor zover ik nu kan bedenken zijn er twee risico's
    - brandgevaar
    - de gassen die vrijkomen tijdens het stoken.

    met betrekking tot het brandgevaar:
    -Dit kan doordat er warmte uit de oven vrijkomt, bv een deur of deksel niet goed gesloten
    -Ontbranding van brandbaar materiaal vlak bij de opening in het deksel
    - Overbelasting van je elekticiteitsnet, waardoor isolatie kan smelten en kortsluiting kan ontstaan

    met betrekking tot de gassen.
    -een goede ventilatie is noodzakelijk.
    - mechanisch afzuiging is beter


    Ik ken verschillende keramisten die brand hebben gehad. Ik denk dat je meer risico loopt dan gemiddeld.
    De 3 O's geldt ook hier:
    Onachtzaamheid
    Onwetendheid
    Onvoorzichtigheid

    Ik heb een keer meegemaakt dat ik in een ovenruimte kwam waar 5 elektrische ovens stonden die daar al lange tijd en intensief gebruikt werden.
    De ventilatie was heel slecht.
    In eerste instantie dacht ik dat er matglas in de ramen zat, maar nee het was gewoon vensterglas wat door de fluordampen van de ovens geetst was en daardoor mat geworden.

    Risicoloos stoken is formeel onmogelijk.
    Het hebben en stoken van een oven verhoogd het risico.
    De risico's kun je tot een minimum beperken als je er bewust en verstandig mee omgaat.
    Een rookmelder en brandblusser aanschaffen is verstandig.


    groeten
    Hans
    beantwoord
  • ha die Hans,
    Goh ja ik ben toch wel geschrokken van je verhaal. Ja wanneer je logisch nadenkt is dat verhaal van die vrijkomende dampen ook vanzelfsprekend. Maar wanneer je vertelt wordt dat het geen kwaad kan, tenzij je maar ventileert,... ja. Je bent, zoals in mijn geval, zo blij met je nieuwe oven dat je je angst voor schadelijke dampen ver weg stopt. Maar natuurlijk ver in je achterhoofd weet je wel beter. Mijn oventje staat dus in mijn domeintje, de zolder. Er staat 2 dakkapellen op, dus ramen genoeg om open te zetten. Hoe zou jij in mijn geval die mechanische afzuiging aanbrengen. De brandblusser en rookmelder ga ik ook achteraan. Groetjes en bedankt voor je antwoord. vgr. Marianne
    beantwoord
  • beste Marianne,

    Het is niet de bedoeling om je bang te maken. Het voorbeeld wat ik gaf is van een extreme situatie.

    Het meest ideaal maar natuurlijk ook het kostbaarste is een kap boven de oven met een ventilator erin en een buis naar buiten.
    Ik heb er wel eens iets over gelezen maar of het nog te koop is vraag ik me af.
    De ramen openzetten als je stookt werkt natuurlijk ook om te ventileren.
    Het verschil zit hem in het volgende.
    Als je de oven stookt ben je dan in die ruimte aan het werk. Stoken en werken tegelijk dan is de eerste optie verstandig, als je bv s'nachts stookt wat met nachttarief voordelig is en je gaat aan het werk als de oven klaar is en nadat je de ruimte even hebt laten doorwaaien is er natuurlijk niets aan de hand.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • hallo hans, Ik moet zeggen de luchtjes houden me wel bezig, maar ik heb waarschijnlijk een zeer goede reuk. Ik ruik het zelfs beneden. Maar ik moet zeggen mijn man ruikt niets (of dat zegt hij om mij gerust te stellen natuurlijk)
    vr.gr. Marianne
    beantwoord
  • beste Marianne,

    om wat dieper op de luchtjes in te gaan,
    als klei gebakken wordt dan verbranden er organische bestandelen, koolstof van bv plantenresten.
    Een goed voorbeeld hiervan is franse gres, deze klei is zwart van kleur door organische bestanddelen en na de bisquitbrand is hij roze.
    Het zwarte verbrandt dus en dat geeft een verbrandingslucht.
    Verder zullen bepaalde grondstoffen in de klei ontleden en daarbij komen gassen vrij.
    Het merendeel daarvan is CO2 wat niet zo schadelijk is.
    De echte boosdoener is fluor.
    Hoe hoger en langzamer je de klei stookt, dus met name bij steengoed, hoe meer er van dit gas vrijkomt.
    Het hangt ook af van de soort klei want de ene klei bevat meer fluor dan de andere.
    Deze antwoorden zijn niet echt volledig maar verder dan hier gaat mijn kennis niet.
    De volgende stap is voor iemand met een betere chemische achtergrond.
    groeten
    Hans



    beantwoord
  • Ik weet niets van de gassen die er vrij komen tijdens het stoken, maar je ruikt wel als de oven aan is.
    Maar als je 's nacht stookt op nachttarief kun je dat ook het hele weekend doen, want het nachttarief gaat vrijdagavond in en duurt tot maandagmorgen.
    Ik doe dat zelf ook en het scheelt een hoop in de stookkosten.
    beantwoord
  • Hallo hans,
    Maar hoe kun je dan bv zien, of weten hoeveel fluor er in een bepaald soort klei zit.
    De schadelijke dampen komen natuurlijk pas echt aan de orde bij het glazuurstoken als ik het goed begrepen heb. Ik ben een beginner dus zoveel heb ik nog niet gestookt. Begonnen ben ik met de onderglazuren van duncan. Lekker makkelijk dacht ik, kant en klaar en zo. Om mee te beginnen ideaal dacht ik, ( ik werk nl. graag erg gedetailleerd, voor wat het decoreren betreft) dus ik dacht (erg naief natuurlijk) boetseren, drogen, bisq. stoken glazuren stoken en klaar is kees. Ja.........ja, maar zo makkelijk is het niet. Soms last van craquele dus glazuur te klein voor de scherf, een andere keer glazuur er helemaal af, dus scherf te klein voor het glazuur. Het bekende "jasje"dus waar jullie het over hebben. De Botz glanzend pakt niet op de ribben, nou daar zit je dan met je goede gedrag. Ja, ja ik weet het de aanhouder wint. Ik heb me dus nu ingegraven in de lessen van meneer Wesselink. Met een achtergrond van 1 jaar scheikunde valt dat niet mee, maar is wel te doen. Ik heb inmiddels een weegschaaltje gekocht en ik laat me niet gekmaken. Maar Hans misschien kun je me nog wel een paar adviezen geven inz. stoffen die erg gevaarlijk, of zeer gevaarlijk zijn om te stoken, alvast bedankt hiervoor vr.gr. Marianne
    Want eer ik dat boek helemaal doorgeworsteld heb
    pppppppppppfffffffffffff
    beantwoord
  • Hallo Gerrie,
    Leuk dat je ook aan deze disc. deelneemt. Ik had, al weer een tijdje geleden, contact opgenomen met de Nuon om te informeren naar het goedkope tarief. Het goedkope tarief is voor mij alleen aantrekkelijk, zo hebben zij voor mij berekend, wanneer ik meer zou gaan stoken. Immers, ga je voor dit goedkopere tarief dan moet er in mijn geval een extra meter aangesloten worden en ga je voor je gewone verbruik ook meer betalen. Zo'n meter zal er ooit wel van komen maar alles op zijn tijd. vrgr. Marianne
    beantwoord
  • Hoi Marianne

    Veel van de grondstoffen die Wesseling beschrijft zijn al niet meer in de handel vawege hun giftigheid of andere kwalijke eigenschappen.
    Toch is dat boek een goede leidraad om je theorie van de grondstoffen op peil te brengen.
    Veel van de grondstoffen zijn in de fabriek al gefrit(dat is op een hoge temperatuur gesmolten menging van verschillende stoffen om giftigheid,oplosbaarheid enz te voorkomen)en zo kom je dan toch op het juiste recept uit .

    Laat een goed glazuurprogramma je daarbij helpen.
    Ik gebruik al jaren "Glazechem"

    Je moet er vanuit gaan dat alle ingredienten die je nodig hebt om een glazuur te maken in min of meerdere mate schadelijk zijn voor je gezondheid.
    Ik raad je dan ook aan een stofmasker te gebruiken bij het afwegen van de verschillende grondstoffen en ook bij de verdere verwerking ervan.
    In de catalogus van Keramikos is een chemikalien lijst opgenomen met een beschrijving van de samenstelling en gezondheidsrisico's.

    Suc6 Frans

    beantwoord
  • Beste Marianne,

    Veel stof inademen levert op termijn stoflongen, met name kwarts is hierbij een grote boosdoener.
    In de keramiek zijn er veel grondstoffen waar kwarts in zit dus een stofmasker is een aanrader.

    Met betrekking tot de giftigheid van stoffen is de grondstoffenlijst in de catalogus van Keramikos een goede leidraad.
    Jammer van die lijst is dat het niet aangeeft hoe giftig en dat bv bij chroom en nikkel niet wordt aangegeven dat deze stoffen kankerverwekkend zijn.
    De aanduiding VS Giftige stof, het dragen van een stofmasker en handschoenen wordt dringen aangeraden.
    Is enerzijds erg duidelijk en expliciet.
    Maar bv Antimoonoxide (code VS) kan een dosis van 0,1 gram dodelijk zijn, bij bariumcarbonaat ( ook code VS) is een dosis van 3 tot 5 gram dodelijk.
    Ook informatie over hoe lang het lichaam de stoffen vasthoudt maakt verschil.
    Lood is bv een stapelgif en heeft een halfwaarde tijd avn 20 jaar. dwz het duurt 20 jaar voordat de helft uit je lichaam is, Bariumcarbonaat doet dat in 3 dagen.

    Meer informatie over giftigheid van stoofen kun je vinden in een uitgave van de NVK.
    De keramist en het milieu, deze uitgave is niet op alle anderdelen actueel maar het hoofdstuk over de giftigheid van stoffen is dat wel.
    Nogmaals laat je hierdoor niet afschrikken maar zorg dat je verstandig met glazuren omgaat.
    Mijn richtlijn voor al mijn cursisten is :"als je niet weet wat het is, behandel het dan alsof het giftig is".



    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Wil best even meepraten, Marianne...
    Dat van je electriciteitsinformatie, klopt niet vergeleken bij mijn regio... ik heb ook nachttarief en als je dag en nacht 5 huishoudelijke apparaten aan hebt staan, koelkast, diepvries, wat heb je zoal meer? Dan kan het al uit... je betaald zo, n 20 euro per jaar meer aan tarief en natuurlijk de aanlegkosten, die 1 malig is, maar als je s' nachts wast en je stookt óók nog eens s'nachts, dan zal jou dat in de toekomst zéker profijt op leveren.... Uiteindelijk stook je s'nachts of s'weekends voor de helft van de prijs...... Ik vind stoken met de keramiekoven óók stinken....
    Vroeger heb ik in de berging gebakken.....
    gelukkig en ik nu in het bezit van een ateliertje, want ik moet er niet aan denken om regelmatig in huis te moeten stoken. Het gaf ook een enorme aanslag in huis, zoals al gemeld is, dus dat kan nooit 'gezond zijn om in te werken......
    Dan nog gaat je oven minimaal tot 950 graden en b.v. je oven in de keuken tot 250.....
    Wel eens een ontploffing gezien van een oven van de keuken met 250 graden???? Nou... ik wel...
    Dat richt al een behoorlijke ravage aan.. Ik heb nooit een goed gevoel gehad over de keramiekoven in de berging...... De berging is ook veel te klein bij ons en alles staat veel te kort bij de oven.....
    Je wil niet weten hoe blij ik was met mijn ateliertje...
    Heb er zelfs nu krachtstroom inlaten plaatsen voor een grotere oven. Ik wil je niet bang maken, begrijp me goed, ik ben anders dan jij, maar ik durf veel meer ,nu, eigenlijk alles te doen met de ovens, omdat mijn ateliertje meters van ons huis af staat......
    Voor mij voelt dat goed....
    Rondom gipsplaten geplaatst, schijnt nogal brandveilig te zijn....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.