ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loodbisilicaat en loodsesquisilicaat

Heb via jullie opmerkingen het boek van french in de bib opgehaald. De basisglazuur die daar in staat en waar ik belangstelling voor heb is recept b: Loodbisilicaat 65, Krijt 10, Kaliveldspaat 15, Kaolien 10. Ik heb mij een fritte aangeschaft, nml loodsesquisilicaat.
Vraagjes: Is dit ook nog giftig, kan ik de loodbisilicaat gewoon ermee vervangen of een ander percentage en eventueel andere hoeveelheden van de rest, kan er mij iemand de samenstelling van die sesquidinges geven voor in de glazemanager?
Alvast bedankt
gevraagd

5 antwoorden

• Samenstelling loodsesquisilicaat 2PbO 3SiO2
    Je kan het als vervangmiddel gebruiken voor loodbisilscaat.
    Je hebt misschien wat extra kwarts nodig om goed uit te komen
    Er zit wat minder kwarts in dan in loodbisilicaat.
    Dat is om te rekenen in de glazemanager.

Frans
    beantwoord
  • Lood - bi ( 2 )- silicaat : 1 Loodoxide + 2 silicium 1PbO.2SiO²
    Lood - sesqui ( 1 1/2 )- silicaat : 1 loodoxide + 1 1/2 SiO² : 2PbO.3SiO²
    Lood - mono ( 1 )- silicaat : 1 loodoxide + 1 SiO² : 1PbO.1SiO²

Voor gebruikskeramiek is het aangeraden om enkel Loodbisilicaat te gebruiken.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie vakkundig antwoord, misschien nog een vraagje ter verduidelijking: is een fritte minder giftig, of totaal niet giftig? het is een loodsesquisilicaat frite.
    beantwoord
  • Willy, een fritte is altijd minder giftig, zeker in de verwerking ervan. Dit komt omdat de giftige stoffen reeds gebonden zijn met andere mineralen zoals silicium. Indien er voldoende kwarts in het glazuur aanwezig is, zal dit lood als het ware worden omgeven door deze glasvormers. Echter, in het geval van Lood-sesqui-silicaat is er nog niet voldoende kwarts aanwezig om dit lood in te kapselen. Als het glazuur dan niet voldoende is uitgesmolten, zelfs indien er voldoende kwarts in het recept zit, zal dit glazuur achteraf nog loodoxide kunnen afgeven. Vandaar de voorkeur voor Loodbisilicaat. Dit geldt ook voor andere toxische kleurvormende oxides. Deze kunnen ook beter in fritte-vorm gebruikt worden. Deze zijn in de handel onder de naam ' glaze-stains, body-stains, pigmenten of instant colors.
    beantwoord
  • Willy, dit is zeker een nuttige site ivm alle giftige stoffen:

http://www.poisoncentre.be/
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.