ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Basisglazuur voor kristalglazuren

Graag wil ik kristalglazuren plaatsen op aardewerkklei. Moet er op de biscuitklei eerst een basisglazuur geplaatst worden ? Zo ja, graag een recept.
Heeft u een goed recept voor de kristalglazuur ? Hoe is de stookcurve ?
Dank voor een snelle reactie.
gevraagd

1 antwoorden

• Piet, mag ik er van uitgaan dat je hiermee nog geen ervaring hebt ? Dan raad ik je toch aan een boek over kristalglazuren te raadplegen, gezien dit écht niet eenvoudig is. Ik kan je wél een recept geven, maar dat is maar de aanzet en een makkie.

Fritte M&M 1233........55,6 %
    Zinkoxide...................33,2
    Bariumcarbonaat.........5,6
    Kaolien.........................5,6

En nu komt het:

Dit glazuur ( SK 1a ) stoken aan 150°C/uur tot 1150°C en dan afkoelen tot 1050°C en pendelen gedurende 1 uur. Hoe korter de pendeltijd, hoe kleiner de kristallen, hoe langer de pendeltijd, hoe groter de kristallen.
    Raadzaam is dit glazuur eerst zonder pendeltijd te testen in hoeverre het glazuur gaar is. Het mag zeker nog niet aflopen en eerder nog naar de matte kant zijn. De bodem van de pot en tot 1cm van de zijkant insmeren met Aluminiumoxide of kaolien. Dit zal het glazuur afremmen bij eventuele druipers.
    Het glazuur niet te dun aanbrengen, eerder rijkelijk. Proefjes met verschillende diktes aanmaken. De ovenplaten beschermen met keramisch vilt of kaolien.
    een goed resultaat zit hem in het leren omgaan met het glazuur. Dit glazuur kan je rechtstreeks op de gebakken scherf aanbrengen. Eerste proefjes maak je best aan de binnenkant van bekertjes. Nadien kan je iets verder gaan. Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.