ALGEMEEN > Ovens > Kiln Sitter voor bronsklei

Hallo
Ik ben hier helemaal nieuw. Ik ben ook pas begonnen met klei. Nu zou ik graag sieraden maken uit bronsklei en ik heb een kiln sitter. Kan ik daarmee bronsklei stoken?
Hoe kan je bv tot een aantal graden stoken en dat enige tijd aanhouden en dan verder opstoken tot een hogere temperatuur?
Sorry ik ken er echt niets van van het principe met de cones. Is het misschien handig voor mij om een temperatuurregelaar te kopen?
Alvast bedankt !!!
gevraagd

10 antwoorden

  • An, wat bedoel je met bronsklei ???
    Wat betreft de Kilnsitter zal je de nodige informatie vinden onder ' Stoken ' en ' Ovens'.
    beantwoord
  • Lucien: na de zilverklei is er nu ook brons- en koperklei.
    An: Bronsklei kan gebakken worden tot ca 845 gr C.
    Via de e-mail stuur ik je een gebruiksaanwijzing voor de KilnSitter.
    Mvg Yoka
    beantwoord
  • Dacht ik al. De misvatting dat dit om klei gaat krijg je deze vraag omtrent een Kilnsitter, terwijl hier helemaal geen stookkurve aan te pas komt.
    beantwoord
  • Maar goed...
    Ik begrijp het nog niet zo heel goed na het doornemen van de gebruiksaanwijzigingen.

    Dit is het bakproces voor bronsklei:

    1e fase - verbranden van het bindmiddel
    Om het bindmiddel goed te laten verbranden, bak ik in de 1e stap het werkstuk op lagere temperatuur ZONDER actieve kool. Plaats de oven bij voorkeur onder een afzuigkap of in een goed geventileerde ruimte. Situeer de werkstukken op een rooster of vezeldeken en plaats ze in de oven.
    Vervolgens stel je de temperatuur van de oven in op 375 graden en laat full speed oplopen. Afhankelijk van de grootte en dikte van het werkstuk zal het bindmiddel gaan verbranden bij 160/260 graden Celsius. Je ziet dit doordat er rook uit de oven komt. Als de rook verdwenen is, is het bindmiddel verbrand en kun je de oven uitzetten (ook wanneer de ingestelde temperatuur nog niet bereikt is). Laat de oven nog 10 minuten gesloten om eventuele laatste restanten van het bindmiddel te verwijderen. Open de oven en laat alles afkoelen naar kamertemperatuur. Neem de werkstukken voorzichtig uit de oven en plaats ze in de bak met actieve kool voor de 2e afbakfase.
    2e fase - sinteren van de metaaldeeltjes
    In de 2e fase zullen de metaaldeeltjes sinteren.
    Laat de temperatuur van de oven met 500 graden per uur oplopen naar de doeltemperatuur (zie afbakschema). Op het moment dat deze temperatuur is bereikt laat je de werkstukken nog twee uur afbakken.
    Hierna kun je alles in de oven laten afkoelen, of je haalt het bij 350 graden uit de oven en dipt de werkstukken in koud water om af te koelen.

    Maar hoe pak ik dit nu praktisch aan?

    Voor het eerste gedeelte dan een cone die deze temperatuur heeft? Maar dan?
    Hoe hou je de temperatuur aan als die cone ombuigt en de schakelaar uitspringt? Dan kan hij de temperatuur toch niet houden.
    Hetzelfde voor de tweede stap?
    Hoe hou je enkele uren dezelfde temperatuur aan?

    Sorry, ik ben helemaal geen techneut en het principe met die cones dringt nog niet helemaal tot mij door.
    beantwoord
  • An, bij dit stookproces zijn cones niet bruikbaar. Je kan hiervoor beter gebruik maken van een temperatuurmeter die enkel de bereikte graden laat zien. Zoals hierboven reeds is duidelijk gemaakt, heeft bronsklei niks met klei te maken.
    Cones zijn minerale samenstellingen, te vergelijken met de samenstelling van klei of glazuur. Deze ondergaan de temperatuur, de tijd en de atmosferische omstandigheden zoals keramisch materiaal ondergaat. Pendelen wordt hierdoor totaal overbodig en vanaf het moment dat deze cones de tijd/temperatuur/atmosf. hebben ondergaan wat deze laten smelten, zal het systeem van de Kilnsitter afslaan. Deze cones zijn niet gemaakt voor ' brons-of zilverklei, gezien deze stoffen uit kunststof en metaal zijn samengesteld. Het is net in fase 1 dat het bindmiddel, de kunststof zal verbranden. In de 2de fase zal er een versmelting plaatsvinden.

    beantwoord
  • Oké dat is me dan al duidelijk.

    Wat ik alleen niet begrijp is hoe ik dan zonder die cones een constante temperatuur kan houden.

    Want hoe ik het uit de handleiding begrijp gaat de oven naar de max temperatuur gaan.
    Afhankelijk van de stand gaat dit snel of juist traag gaan.

    Hoe kan ik hem dan bv een aantal uren op een zelfde temperatuur houden?

    Dan gebruik maken van een temperatuurmeter? Enkel om te meten? Niet om te regelen?

    Kan je bij een kiln sitter eventueel ook een externe temperatuurregelaar opzetten?

    Alvast bedankt voor de waardevolle uitleg !!!!
    beantwoord
  • An, een Kilnsitter IS een extern apparaat en werkt met cones.
    Je kan er uiteraard aan je oven ook een temperatuurregelaar koppelen, maar dit is een duurdere oplossing.
    beantwoord
  • Euhm nu ben ik niet meer mee.
    In het vorige bericht zeg je me dat ik geen cones dien te gebruiken voor bronsklei en dan nu weer wel...

    Ik ga eens horen voor temperatuurregelaar, misschien is dat voor mij gemakkelijker want ik begrijp het echt niet van die cones.

    Hoe moet ik dan praktisch in zijn werk gaan?

    Weet je soms of er iemand in de buurt van Maastricht (ikzelf ben van Bilzen in België) mij zou kunnen helpen met het principe van de cones?
    Dan geraak ik er misschien wel uit wijs.

    beantwoord
  • An, ik heb NOOIT geschreven dat je cones dient te gebruiken bij ' bronsklei '.
    Lees mijn post nog eens rustig door. Surf anders eens naar deze site:
    www.ortonceramic.com/.../cones.shtml
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrometric_cone
    beantwoord
  • Hallo An,om je verhaal kort te maken,het kilnsitter contakt aanbieden aan een eenvoudige regelaar met ramp functie,een thermokoppel plaatsen voor vernoemde regelaar,e.e.a laten aansluiten door een handige kennis e.o. een elektroman.
    Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.