ALGEMEEN > Ovens > klei 'props' bij gladbrand gebruiken?

Onlangs ontdekte ik een web-site modernpots.com. Heel mooie site met prachtig werk van gerenommeerde potters inde UK. Ik zag daar in een van de filmclips dat (in de houtovens) bij het afbakken onder de potten klei-props (o.i.d.) gebruikt werden. Vraag: is iets dergelijks ook de doen / te adviseren in een electr. oven op 1300 gr. (steengoed).
Tot nu toe heb ik mijn werk op de ovenplaat (met kilnwash; recept Lucien) geplaatste en nooit problemen gekend. Weet iemand iets te zeggen over de door mij geziene props onder werkstukken?
gevraagd

6 antwoorden

  • Gerard, deze kleiproppen worden meestal gebruikt bij zoutglazuren of werk met een ' wankele bodem ' . Op de site van Linda De Nil ( superkeramiste ! ) kan je zien hoe ze deze proppen gebruikt.

    http://home.scarlet.be/blauzuur/mainenglish.htm

    Voeg bij de steengoedklei nog 50% mulliet ( molochiet ) aan toe om deze proppen te maken. Dit is het oudste systeem van ' triangel '. Op archeologische potterie kan je steeds aan de onderkant ( en de bovenkant van een bord ) drie lichtere vlekjes zien waar deze proppen hebben gezeten.
    beantwoord
  • Beste Lucien. Harteljk dank. Mooie site van Linda de Nijl!
    Ik ga het eens uitproberen. Ik voeg de mulliet toe aan de klei. Ik zal de props gaan gebruiken bij bepaalde glazuren die ik onlangs heb gemaakt en waarvan ik de dikte en het uitvloeien bij pendelen nog niet helemaal onder de knie heb.
    beantwoord
  • Gerard, OPGELET : deze proppen mogen niet in contact komen met het glazuur. Deze gaan er anders aan vastbakken.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de waarschuwing. Mijn vraag is echter nog wel of er door de sintering van de klei geen grote kans bestaat op vervormin / inzakken op die delen waar geen ondersteuning door de props plaatsvindt. Ik stel me zo voor dat er onder een pot, steunend op de ovenplaat, zo'n vier tot vijf props passen. Tussen de props is uiteraard altijd wat ruimte.
    Zal de klei op het hoogte punt van de stook zich niet "laten zakken rond de props" ?
    Ik wil overigens wel even aan u zeggen dat ik uw bijdragen aan het forum altijd heel erg op prijs stel.
    Groet vanuit Nederland, Westerbork, prov. Drenthe.
    beantwoord
  • Gerard, alvast bedankt voor je waardering ( alhoewel ik dit wel moet delen met de overige ' aanbrengers ).
    - Of je al dan niet met props gaat werken gaat bij een te hoge temperatuur ( gevolg : het sinetrpunt bereiken/overschrijden ) het werkstuk zowiezo vervormen. Je moet goed weten wat je klei aankan. Props ( en triangels ) hebben niet enkel het voordeel dat je werkstuk hopeloos kan verkleven, maar laat ook de lucht er onderdoor gaan, wat lokale reductie verhindert. Stel dat je met ijzerhoudende klei werkt ( roodbakkend ) en het grondvlak zou afgesloten zijn van de omliggende zuurstofhoudende atmosfeer, zal dit rood ijzer kunnen overgaan naar zwart ijzeroxide, wat een lokale krimp kan veroorzaken en de bodem doen barsten. Bij zoutglazuur of houtstook ( kali dampen ) geeft dit het voordeel dat de luchtstroom ook beter tussen en rond de potten kan, wat nog een leuk decoratief patroon nalaat op en rond deze proppen.
    beantwoord
  • Beste Lucien, uiteraard hulde aan alle inbrengers en zeker ook de redactiemensen van Klei.nl, maar toch ...
    Ik zal behoedzaam omgaan met de props. Ik heb van ons in dit geval kleine contact, weer iets bijgeleerd.
    Groet uit Drenthe.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.