ALGEMEEN > Stoken > bollen op 1200 graden

Ik heb een bolvormig object gemaakt dat bij een stook van 1200 graden wel bol van onderen moet blijven...dus geen inzakdeukje moet krijgen. Nu heb ik een schotel gemaakt van dezelfde klei met dezelfde bolling waar ik hem als steun op kan leggen. Nu vraag ik me af: gaat die steun niet vastbakken aan het werk?
gevraagd

8 antwoorden

  • Nee Marlen, zolang die het sinterpunt van de klei niet bereikt.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, is het sinterpunt daarvoor bepalend? Aha. Dat gebeurt zover ik weet afhankelijk van de klei vanaf 900 graden. Maar als de Terra Nigra van Sibelco (de klei die ik heb gebruikt) maximaal tot 1200 graden gestookt mag worden (en dat doe ik want dan wordt ie prachtig pikzwart) dan heeft de klei toch ergens onderweg naar de 1200 graden wel een sinterpunt bereikt. Dat zou dan dus betekenen dat het werk en de steun-schotel wel aan elkaar vastbakken?? Alvast dank voor het meedenken!
    beantwoord
  • Nee, in dit geval heeft de klei het sinterpunt bereikt op 1200 °C. Daarna gaat de klei smelten.
    beantwoord
  • Ah, ik snap het. Dus als ik bv op 1180 graden stook gaat het goed. Ik hoop wel dat de kei dan ook zo zwart wordt als op 1200 graden.... Verder: gebruik ik het steun-schoteltje rauw (net als het werkstuk) of bak ik het eerst bisquit?
    beantwoord
  • Eu...misschien nog niet helemaal. Er kan maar vervorming optreden als je het sinterpunt van deze klei bereikt hebt. Of je nu 1180°C of 1200°C stookt zal weinig verschil maken. Belangrijk is te weten welk baktraject het labo gevolgd heeft heeft om die 1200°C te bereiken. Als je snel naar 1200°C stookt zal het resultaat gelijk zijn met een langzame stook naar 1080°C. Het is ook mogelijk dat er maar pas op 1250°C vervorming gaat optreden. Dat kan je maar weten na enkele proefstoken.
    Je steunschaaltje laat je nog maar even buiten de oven staan.
    beantwoord
  • Dank voor je reactie Lucien. Je bedoelt: eerst maar eens proefjes maken? Ik heb recent wel een andere bol van dezelfde klei gestookt op 1200 graden op een "oud" ringetje klei ook om een deukje te voorkomen. Maar dat ringetje was wel aan de bol vast gesmolten. Kennelijk gaat de klei dan toch al vervormen.
    Proefjes moeten dan ook een bolling hebben om het vervormen te kunnen waarnemen lijkt me.
    beantwoord
  • Marlen, 1200°C is duidelijk het sinterpunt op uw stooktraject. Lager stoken is aangewezen om vervorming te voorkomen. Om alsnog verkleving te voorkomen is het aangewezen om die bol op een stukje keramisch vilt te leggen. Dit borstel je er zo af na de stook. Om beter de vervorming te zien kan je ook proefplaatjes maken van ongeveer dezelfde dikte als de wand van het werkstuk, en deze op de beide uiteinden ondersteunen met iets refractairs. Deze plaatjes mogen niet doorzakken/ vervormen.
    beantwoord
  • Keramisch vilt, dat lijkt me een goed idee. Ik ken het niet, maar zal er naar op zoek gaan. Eerst ook eens testen op een temp net onder het sinterpunt. Dan toch maar 1180 graden Lucien?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.