ALGEMEEN > Klei - algemeen > chamotteklei voor tuinbeeld

Wie kan mij vertellen welke grove en welke fijne steengoedchamotte klei op welke temp. waterdicht bakt.En waar die te verkrijgen is.Of blijkt uit de praktijk dat elke tuinbeeldenmaker z'n beeld nabehandeld met uiteenlopende goedjes daartoe (zoals waterglas o.a.)?
gevraagd

9 antwoorden

  • Beste Kitty,

    Uit de vorige discussie blijkt dat over steengoed en vorstbestendigheid bij jou nog vragen leven die ik niet kan beantwoorden.
    Een antwoord kun je vinden bij de producent van de klei, vroeger kon je naar Vingerling bellen en het laboratorium heeft zelf een keer wat proeven voor me gedaan om een probleem op te lossen.
    Misschien dat je de vraag voor kunt leggen aan Monika Geulig, zij werkt bij WBB Fuchs. Dat is het bedrijf dat op dit ogenblik de Vingerling klei produceert.
    haar email adres mgeulig@wbbfuchs.com
    haar telefoon 00 49 (0)2623 882895

    Deze gegevens zijn al twee jaar oud dus ik hoop dat ze nog kloppen.

    Een praktijkvoorbeeld: mijn vrouw, Greetje Oldewarris, maakt beelden waarvan er ook buiten in de tuin staan. Zij maakt die van Creaton 480, 40% chammotte van 2mm.
    Deze beelden worden geglazuurd en gebakken op 1240 C. Tot op heden nog geen vorstschade gehad aan deze beelden.

    Groeten
    Hans.
    beantwoord
  • Ik gebruik voor het maken van beelden en urnen de WB01795 klei van Vingerling. Temperatuur 1020-1300 graden, kleur wit, chamotte 0-2,0 30%. Volgende de site van Creavisie:
    Het grote voordeel van de massa WB01795 is de hoge plasticiteit en de goede stand. Daardoor kunnen werkstukken worden gemaakt van grote afmetingen. In de praktijk komen droog- en bakscheuren nauwelijks voor bij het werken met deze massa.
    Veel werkstukken worden gebruikt als tuinkeramiek. De Stichting Technisch Centrum voor de Keramische Industrie in De Steeg heeft vastgesteld dat de massa WB01795, mits hoger gestookt dan 1200 °C, vorstbestendig is.
    Te koop bij o.a. Creavisie klei Tel. (0512) 360496
    beantwoord
  • Beste Deddy en anderen,

    De WB 01795 is een klei die speciaal door het EKWC (europees keramisch werkcentrum in Den Bosch)ontwikkeld is en geproduceerd door WBB Vingeling.
    Deze klei is zo samengesteld dat je er groot en dik mee kunt werken.
    Ook is de samenstelling zo dat het werk als het boven de 1200 wordt gestookt vorstbestendig is.
    Kitty ik herinnerde me deze klei pas toen ik het nummer zag vandaar dat ik hem nog niet heb genoemd.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Hartelijk bedankt voor de "Monika Geulig- en en Creaton 480-Tips"!! Wie weet kom ik er verder mee.
    De bedoeling is echter wel ongeglazuurd gebruik en doel lekdichtheid maar ..........wie weet ! We gaan weer vrolijk verder.
    beantwoord
  • Beste Deddy,

    Ook hartelijk dank voor de reactie.
    Mijn ervaring met WB01795 op 1290 graden is helaas onbevredigend.Ik heb om deze( en andere soorten) te testen een bakje gemaakt van een plak klei.Deze liet vocht door(door de bodem) en ook zag je meteen na het inschenken van het water vocht langs de wanden omhoog trekken.Dus.... hoe het komt weet ik niet maar waterdicht was 't helaas niet.Misschien doe ik iets anders verkeerd. Hartelijke groeten , Kitty
    beantwoord
  • Hoi Kitty

    Vertel eens op welke manier je stookt en hoe je de temperatuur meet in je oven.
    Geef je de klei wel de tijd om dicht te sinteren m.a.w.stook je niet te snel en hou je de eindtemperatuur wel een poosje aan?
    Als je met een pyrometer werkt heb je dan als controle wel eens een paar segerkegels laten meebakken?
    In dit geval de kegels 8 , 9 en 10 de laatste moet blijven staan

    Wij zelf gebruiken K503 van Vingerling nu dus Fuchs.
    stoken op 1265 en dan is het niet echt waterdicht maar het duurt een hele poos voordat er water in de scherf dringt.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans!

    Ik bak als volgt:125 gr./u tot 500 gr. , Zo snel mogelijk naar eindtemp.( 1290 in dit geval), 30 min. vasthouden , snel afkoelen tot 1180 gr., met 70 gr. /u afkoelen tot ik het eruit haal. Nb! ik heb het hiervoor dan al biscuit gebakken.
    Ik heb kegel 9 en 10 meegebakken. nr. 9 was iets verder gezakt dan nr. 10 hetgeen mij overeen leek te komen met de, door mijn "computertje" ingestelde temp.
    Ik hoop bijna dat het aan mijn bakprogramma ligt, dan kan ik er wellicht iets aan verbeteren.Ik hoor graag je , en ieders reactie.
    groetjes, Kitty

    beantwoord
  • Hoi Kitty

    Wij bakken nooit bisquit en de eerste 200 graden doen we nogal langzaam en daarna gaat het met ongeveer 100 graden p/u naar 1265 en de eindtemperatuur houden we minimaal 45 min vast.


    Frans
    beantwoord
  • Bedankt Frans, wie weet zit 'm het in het bakprogramma.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.