ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei en oxides

Hello, wie kan me zeggen wat gietklei betreft, als ik mijn gedroogde stukken heb bijgewerkt dus geschuurd,kan ik die schuurpoeder terug gebruiken als bij de andere klei door water op te gieten.

2é vraagje hoe werkt ik het best met oxides om een werkstukin te kleuren.
Hartelijk dank Rosa

6 antwoorden

  • Beste Rosa,

    Het schuurpoeder nog een keer gebruiken is verkeerde zuinigheid.
    Schuurpapier is gemaakt van carborundum of gemalen glas. Deze korreltjes laten tijdens het schuren los van het papier en verontreinigen de klei.

    met betrekking tot het gebruik van oxides.
    Zelf was ik in op bisquit gebakken produkten.
    Wat oxide in een bakje water een grote kwast en borstelen maar. Waar teveel zit met een natte spons afnemen.
    Sommige dingen gaan zonder glazuur, andere met transparant glazuur en soms ook wel een ingekleurd glazuur.
    Eigenlijk zijn er veel verschillende manieren om met oxides in te wassen.
    Misschien dat anderen hun werkwijze ook willen omschrijven.

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo

    Ik meng mijn oxydes altijd met wat veldspaat en kaolien en breng het op met de spuit en eventueel een spons wel op de rauwe klei,daarna gaat er meestal een transparant(gekleurd )glazuur overheen.

    wat dat schuursel betreft dat is missichien wel een mooie engobe met die verontreiniging.

    Frans
    beantwoord
  • hartelijk Hans
    beantwoord
  • Hoi Rosa,

    Ik gebruik oxides om de biscuit gebakken scherf mee in te wassen - zoals Hans en Frans ook al omschreven, maar als je een leerharde scherf hebt, kun je ook engobes maken met de oxides.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • ik weet, bij ons in de academie zeggen ze, proefjes maken en nog eens proefjes maken, maar ik vraag het toch, als je dit toepast met rode ijzeroxide op witte klei en je bakt het aan 1060 met transparant erop: welke kleuren geeft dit en heb je al eens geprobeert het te bakken aan 1260?
    en hoeveel veldspaat en koalien gebruik je voor het engobe (ongeveer), dan kan ik beginnen testen want ik zou graag heel donker bruine zo maken en mengen met witte klei om zo in plakken potten op te bouwen of zou ik best gekleurde klei kopen, maar eigenlijk wil ik net dat ietsje anders, die porceleinen vlakjes???? begrijp je
    beantwoord
  • Ook wij moeten allerlei proefjes doen om de kleuren te testen. Wij stoken op 1040, dus hoe de resultaten op 1060 of zelfs 1260 zijn weet ik niet.
    Op zich is het wel leuk om die proefjes te maken. Wij wegen dan 10 gram witte klei af en mengen per oxide 2 verschillende percentages af, dus bv 0,5% cobaltoxide en 2% cobaltoxide. Op deze manier kun je het verschil ik kleurkracht vergelijken. Van rood ijzeroxide heb je in verhouding meer nodig, dus bv. 3% en 5%. Ik denk dat het de moeite loont deze proefjes toch te doen, voordat je misschien een mooie pot verknalt met een verkeerd kleurtje.

    Succes,

    Karin
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.