ALGEMEEN > Ovens > Problemen met oven

Help ! Ik heb een 2de hands oventje gekocht bij een particulier, heb de nodige uitleg gekregen ivm de werking.
De biscuitbrand is heel goed gelukt...maar de gladbrand niet !
Ik had het oventje ingesteld op 1220 graden, maar de oven is gestopt op 1088 graden ?? Dus heeft het "programma" niet afgewerkt. Na afkoelen heb ik net de oven geopend en het ziet er niet goed uit. Glazuur totaal niet gesmolten (= logisch want heeft de temperatuur niet gehaald).
Nu is mijn vraag : ik zou het opnieuw willen proberen, maar mag ik deze volledige inhoud terug het hele proces laten doorlopen en volledig opnieuw proberen bakken ?

Alvast bedankt voor jullie reactie !
Els.
gevraagd

10 antwoorden

  • Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar op welke temperatuur je biscuit gebakken hebt.Ik neem aan onder de 1080c.Het kan ook zo zijn dat de staat van de elementen zo is van dit 2de hands oventje, dat de 1220c gewoon niet meer gehaald wordt als de oven is gevuld met een volledige inhoud.Voor de inhoud kun je het hele proces nog een keer doorlopen zonder problemen,maar het lijkt me beter om te kijken of dit oventje (bijna)leeg de temperatuur van 1220c wel haalt.Realiseer je dat boven de 1200c bakken best wel veel van een (tweedehands)electrisch oventje vraagt.Je kunt ook prima glazuren onder de 1080c,uiteraard geen steengoed of porselein.

    Rob
    beantwoord
  • Bedankt voor uw reactie, Rob ! Ik heb biscuit gebakken op 940 graden. De reden dat ik graag zou bakken op 1220 graden is omdat ik beeldjes maak die voorzien zijn om buiten te plaatsen.
    De oven haalt wel 1080 graden, als ik nu glazuur op 1080 zijn de beeldjes dan waterdicht ? En kan ik ze voorzien voor buiten ?

    (Ik maak nl poezenbeeldjes voor op een grafje te plaatsen...)

    Kan iemand me raad geven ?

    Ik heb gisteren nogmaals geprobeerd om tot 1220 graden te bakken, maar het oventje kan het inderdaad niet aan...jammer...

    Hierbij ook een foto van het beeldje...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Els, zijn gevelstenen gebakken op 1220 °C ? Zijn dakpannen gebakken op 1220°C ? Denk daar eens over na.
    beantwoord
  • Els, Lucien bedoelt waarschijnlijk dat er veel werk van de grof keramische industrie ongeglazuurd buiten staat dat niet op 1200C is gebakken ,en ook niet gelijk doormidden scheurt bij vorst.Dit is wel(makkelijk vervangbaar) fabriekswerk dat inwendig homogeen van structuur is.Ook kunnen in dit fabriekswerk smeltmiddelen zitten die een hogere scherfdichtheid realiseren bij lagere baktemperaturen.Bouwmarkten adviseren ook een hogere scherfdichtheid voor buiten.

    Toch denk ik dat je ook aardewerk buiten kunt zetten,een paar tips;
    Ga je boetseren let er dan tenminste op dat het inwendige van je werk geen scheuren of holtes vertoont,hier gaat water bevriezen dat zich uit gaat zetten.Langzaam drogen van je werk kan ook inwendige scheuren voorkomen.Je kunt ook je werk beschermen met een laag sinterengobe(combinatie van glazuur/klei die een hogere scherfdichtheid in de bovenlaag van het werk geeft)voordat je gaat glazuren.
    Alleen geglazuurd werk lekt vaak ook nog.Er zijn middelen te koop die poreus aardewerk waterdicht maken.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, ik heb reeds meer dan 10 jaar raku in mijn tuin staan. Die scherf is zeer open en is nog steeds als nieuw. Bouwmarkten weten meestal niet wat ze vertellen. Die verkopen bv. aardewerk badkamertegels als muurbekleding. Deze gaan dan door wisselend nat-droog, koud-warm craqueleren. Hier zou men steengoed moeten adviseren, maar dat doen ze dan weer niet. Maar zoals je terecht opmerkt; als er ergens water in kan blijven staan gaat dit het werk laten stukvriezen, maar dat had ik reeds eerder op attent gemaakt. Het is een gigantische misvatting dat enkel steengoed geschikt is voor buiten. Dit zal ook stuk gaan als er water in blijft staan.
    Ik vind het erg, de frustratie dat de oven geen 1250°C kan halen, terwijl dit helemaal niet hoeft. Steengoed heeft zin als je gebruiksgoed maakt. Vergelijk het met de bovengenoemde badkamertegels. In elk geval m'n dank voor het meedenken hoor.
    beantwoord
  • Lucien,wat betreft de bouwmarkten denk ik dat je je door de uitzendkracht hebt laten adviseren, want b.v. hun klusfolders en internet instructies vindt ik zeker getuigen van kennis.Verder ben ik het met je eens dat steengoed ook kapot kan vriezen.Veel hangt ook af van de bevestiging, en de vorm van het werk.Een naambordje van steengoed of porselein kan ook stuk vriezen wanneer ijs tussen de muur en het bordje gaat uitzetten.

    Rob
    beantwoord
  • Zo is dat. En ik ga maar eens op zoek naar een betere bouwmarkt. :-)
    beantwoord
  • Hallo Rob en Lucien,

    Bedankt voor jullie reacties ! Ik leer bij...heb vroeger een cursus pottenbakken gevolgd, maar de leraar stond in voor het glazuren en bakken...dus heel weinig ervaring. Maar wel heel veel interesse !!

    Dus als ik het goed begrijp is er steeds kans dat een beeldje barst bij vorst. Zal de mensen gewoon aanraden het beeldje binnen te halen bij vorst. Ga hier alvast ook zo'n beeldje buiten plaatsen om te zien hoe het reageert op regen...

    En dan nog een volgend vraagje...ik heb ook kommetjes gedraaid die zouden dienen als eet- en drinkbakjes voor dieren. Als ik het volledig glazuur en bak op 1080 graden, kan het dan dienen als dagelijks drinkbakje ? Of moet ik daarvoor ook eerst sinterengobe gebruiken ?

    beantwoord
  • Els,regen is geen probleem.De kans is er dat het drinkbakje ook (langzaam)gaat lekken op 1080 C zelfs met volledig glazuur en sinterengobe.Veka verkoopt speciaal voor aardewerk Waterdicht GL-2702,dit is een antilekmiddel.Maakt geglazuurde vazen etc. waterdicht en beschermt dus ook tegen vorst.Het is alleen niet geschikt voor eet en drinkservies.

    Rob
    beantwoord
  • Een oplossing voor het drinkbakje zou ook nog kunnen zijn;van een plastic koffie bekertje knip je de bovenkant af.De onderkant van het bekertje(gevuld met water) zet je dan later in je keramiek bakje.Houdt er wel rekening mee bij het nemen van de maat dat klei krimpt tijdens het bakken.Je kan ook kijken bij winkels voor een glazen inzet bakje.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.