ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > naked raku

Kun je bij naked racu ook vooraf een figuur of ontwerp afplakken zodat dit na de brand "zwart" blijft ?
gevraagd

5 antwoorden

  • beantwoord
  • Hallo Lucien, mij interesseert het wel hoe deze techniek werkt. Is het mogelijk om deze uit te leggen?
    Mvg, Els
    beantwoord
  • Els, hoe Dave tewerk gaat weet ik niet, maar kan je toch enkele basistips geven.
    - Hoe poreuzer de scherf, hoe meer carbon deze zal opnemen. M.a.w., onderbakken klei gaat meer zwart worden dan klei wat is beginnen dichtsinteren. Nu zou je met een zoutoplossing ( bv. borax of keukenzout ) een patroon kunnen aanbrengen op het gepolijste oppervlak na de bisquitstook. Als je dan de scherf opnieuw naar 1000°C stookt, zal er op de plaatsen waar het zout zit een plaatselijke sintering optreden en bij het inroken, zoals bij raku, deze minder carbon opnemen. In dit geval is het niet nodig om op deze nog een slib aan te brengen wat als afdekmiddel dienst doet. Dit kan wél op een ander deel van het werkstuk, dit in combinatie met het zout-decoratie-systeem. Er zal wel een reeks proeven nodig zijn om zout en klei en temperatuur op elkaar af te stemmen.
    beantwoord
  • Hallo Leon en Els,
    Natuurlijk kun je ook bij naked raku bepaalde delen afplakken met stickers of tape of met latex afdekken, het met slib en glazuur aanbrengen en dan de tape of latex weer verwijderen. Waar niets zit wordt automatisch zwart.

    David Roberts gebruikt voor zijn slib (de laag waardoor het glazuur niet aan de scherf vast gaat zitten 3 delen kaolien / 2 delen kwarts (in volume). Hier smeert hij het hele werkstuk mee in. Dan gaat hij sommige delen nog meer slib aanbrengen (meestal met een ringeloor streepjes). Hieroverheen brengt hij weer met een ringeloor het glazuur in streepjes aan kriskras over elkaar
    Glazuur: 15% kaolien / 85 % fritte 15.10
    Na de rakustook gaat alles eraf, doordat de slib en galzuur krijskras over elkaar zit krijg je heel veel nuances in je grijzen. Succes Jose
    beantwoord
  • Ik zie net op zijn site dat dit nier meer zijn laatste werken zijn wat ik net beschreef ziet er ongeveer zo uit
    Volgens mij gebruikt hij voor zijn huidige werk nog wel dezelfde recepten, maar doet hij allebei de lagen geheel en krast dan het patroon door de glazuur laag heen
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.