ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > ongelukje met raku-glazuur

Bij een raku-workshop heeft één van de deelnemers per ongeluk een papje van 50% kwarts en 50% kaolien, bestemd om de ovenplaat in te smeren, toegevoegd aan een raku-transparant glazuur. Het papje was ongeveer 80 gram en de raku glazuur (50% gerstleyboraat en 50% nepheline syenite). Moet ik de hele glazuur nu weggooien? Of kan ik deze nog gebruiken?
Ik ben benieuwd naar jullie reacite(s)
gevraagd

19 antwoorden

  • Lies, in hoeveel liter rakuglazuur is dit 80 gram mengsel toegevoegd ?
    beantwoord
  • Lucien, in ongeveer 2,5 liter en het mengsel is dan 0,150 liter.
    beantwoord
  • Lies, voeg er 400 gr. Gerstley boraat aan toe en klaar.
    beantwoord
  • Top, ga ik doen en dank je wel. Hoef ik het tenminste niet weg te gooien, in alle opzichten een slechte optie!
    beantwoord
  • voor mijn rakuglazuur gebruik ik steeds het recept G3 uit de rakuvaria.Dit gaf steeds goede resultaten,behalve de laatste keer. Bij het uit de rookton halen sprong de glazuur volledig van de scherf,we hadden schitterende potten ,type naked raku.De omstandigheden waren vergeleken met de andere keren waren nochthans dezelfde (zelfde klei, biscuitbak tot 960°, glazuurbak tot 950°, 20 min rookton) Weet iemand waarom de glazuur afschilferde?
    beantwoord
  • Willy, kan je me dit recept even overtikken ? Tot hoe hoog kun je de gebruikte klei stoken ?
    beantwoord
  • lucien, het recept is 80 alkaliefrittes (1233) en 20 nefeline syenite. De klei die we gebruiken is een westerwald die tot 1260° kan gebakken worden. De vorige keren lukte de stook goed, de alkaliefritten die we nu gebruikten was een restant van de vorige stook maar de NS was uit een nieuwe levering.
    beantwoord
  • Willy, het glazuur of de klei zijn niet de oorzaak. Moeten we zoeken naar de stookverschillen.
    - Hoeveel tijd namen de gelukte baksels in beslag en in hoeveel tijd heb je gedaan over de mislukte stook ?
    - Was de oven nog warm bij het instapelen ?
    - Was het glazuuroppervlak egaal glanzend ?
    beantwoord
  • Willy, zoals ik daarnet heb gescheven moet je de oorzaak niet zoeken bij het recept, maar heb hier toch enkele bedenkingen bij.
    Glazuur gaat craqueleren als er weinig Al²O³ en veel SiO² in het recept zit.( verhouding 1 op 80 ) Daarom is fritte M&M 1233 zo geschikt als basis voor Raku:
    0,4 Na²O O,03 Al²O³ 2,4 SiO²
    0,3 K²O
    0,3 CaO
    Dit is wat ze noemen een hoog alkalische fritte. Deze gaat reeds op 500°C beginnen sinteren. Om reden van deze temperatuur te verhogen moet men er zowel Al²O als SiO² aan toevoegen en geen extra basevormers ( Na²O + K²O + CaO ) in een verhouding die de fritte-verhouding niet gaat vestoren.
    Nu is de samenstelling van Nefelien Syeniet :
    1 K²O . 3 Na²O . 4 Al²O³ . 8 SiO² ( waar de verhouding Al/Si 1 op 2 is )
    Nef.Syen. brengt ook nog K²O + Na²O aan, wat totaal ovebodig is, gezien deze ' smelters ' reeds in overschot aanwezig zijn in de fritte.
    Wat we nodig hebben om het sinterpunt te verhogen is Kaolien en Kwarts.
    Dan gaat het recept er zo uitzien:
    - M&M 1233 -----85
    - Kwarts ----------10 ( 100% SiO² )
    - Kaolien -----------5 ( 1 Al²O³ . 2 SiO² )
    ( Enkel Kaolien gaat het bezinken van het glazuur tegen. Voldoende CMC aan toevoegen )
    beantwoord
  • Is het probleem nu opgelost Willy ?
    beantwoord
  • Sorry voor het wachten op een antwoord. We hebben deze week nog eens een stook gedaan met de restant van de glazuur die afschilferde,dus zelfde glazuur,zelfde temp., zelfde oven en... het resultaat was weer correct zoals vroeger. ik weet niet wat er verkeerd gelopen is .
    Ik probeer hier een foto van de afgebladerde potten bij te voegen. Persoonlijk vind ik ze mooi, eigenlijk mogen ze altijd zo zijn, alleen hoe komt het?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Willy, ik heb wel een vermoeden, maar dan moet je me wel eerst antwoorden op de drie vragen van 15/05 7:37 u.
    beantwoord
  • De beide baksels gingen in de oven tot 950° en dit duurde zo een 50 minuten voor hij aan die 950° stond.
    De begintemp. van de oven was 270°. Als de oven lange tijd niet gestookt werd wordt hij eerst voorverwarmd tot een 500°om de vochtigheid uit de oven te doen verdwijnen. Als de oven uitgeladen wordt laten wij hem afkoelen tot een 270° en doen er dan een nieuwe lading in.
    beantwoord
  • Willy, nu kan ik volgen.
    - In geval van ' vochtige oven ' is voorverwarmen tot 120°C ruim voldoende.
    - Indien de werkstukken niet echt kurkdroog zijn zal zich reeds stoom ontwikkelen bij het vullen van een oven die reeds boven de 120°C zit. Het glazuurlaagje komt dan even los op de scherf te zitten. Indien scherf én glazuur wél droog is, zal dit niet zo zijn.
    - Indien men al vertrekt aan 270°C is de kans groot dat enkel het oppervlak van het glazuur is uitgesmolten, maar niet tot de scherf. Zelfde principe als voor naked raku. Men zet eerst een laagje slib/glazuur op de scherf en daarover een sterk krimpende glazuur. Doordat ook de basislaag ( slib ) niet is gesmolten, gaat deze worden losgetrokken door het krimpende glazuurlaagje. De originele Japanse raku wordt binnen de laatste twee minuten van ( +/- ) 1000 naar 1250°C gestookt. De scherf zelf heeft nooit meer dan een goede 1000°C ondergaan en blijft alsnog onderbakken steengoed. De glazuursamenstelling is voor 1000°C een slib en op 1250°C een glazuur. De overgang is hierdoor naadloos. Evenwel streven ze geen craquelée na, in tegenstelling tot de angelsaksische versie.
    Leg deze info naast je ervaringen om een juiste conclusie te trekken. Succes.
    beantwoord
  • Lucien, potten werden een week voor het bakken geglazuurd en stonden daarna droog maar de dag dat we gingen stoken werden die een paar uur buitengeplaatst onder het afdak en het was vochtig belgisch weer, ze zullen dus waarschijnlijk weer vocht opgenomen hebben? Vandaar het afspringen?
    Groetjes,
    Willy
    beantwoord
  • Willy, dit past wel in de schets die ik je gegeven heb niet ? Als men vertrekt met een temperatuur lager dan 100°C kan dit opgenomen vocht nog verdampen zonder ogenblikkelijk in stoom te worden omgezet.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor het oplossen van ons probleem. Voortaan zullen we de potten bij lagere temp. in de oven stoppen.
    Nogmaals bedankt.
    beantwoord
  • Willy, probeer ook eens het alternatief recept wat ik hierboven heb gegeven. Het gaat zeker anders ogen, maar lukken doet het zeker.
    beantwoord
  • Bij onze eerst volgende rakustook zullen we zeker jouw recept uitproberen en laten je het resultaat kennen. Tot later,
    Willy
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.