ALGEMEEN > Ovens > aanschaf oven
ik ben in de mogelijkheid om een oven over te nemen, een veka kvk/70-aut met bentrup tc77 besturing. deze was in 2008 geïnstalleerd maar niet gebruikt. de oven leek bij eerst bezichtiging ongebruikt en compleet, geplaatst op bijbehorende oventafel.
kan iemand mij extra tips geven waarop ik moet letten als ik nogmaals ga kijken en onderhandelen.
verder weet ik dat ik de omgeving brand & hittewerend moet maken, maar zijn er misschien regels of richtlijnen voor?
kan iemand mij extra tips geven waarop ik moet letten als ik nogmaals ga kijken en onderhandelen.
verder weet ik dat ik de omgeving brand & hittewerend moet maken, maar zijn er misschien regels of richtlijnen voor?
6 antwoorden
-
hai koen
vraag of de oven werkend te zien is, zo ja: doe tussen de spiralen kleine reepjes krantenpapier o.i.d. en zet de oven heel even aan op de laagste stand. Als het goed is zie je nu op de plek waar de spiralen het papier geraakt hebben door de verhitting een verkleuring. Op deze manier kun je zien of alle spiralen het doen.
(zo niet is dit ook niet direct een ramp, maar dan weet je in ieder geval of de spiralen het doen)
verder vragen naar ovenplaten, steunen, props e.d.? ik heb de ruimte waar de oven staat nooit brand of hittewerend gemaakt maar ik weet niet waar je de oven neer wilt gaan zetten? succes, groet, monique -
hallo monique,
dank voor je reactie, deze "truc" had ik nog niet gehoord, heel nuttig! mij werd ook nog verteld dat ik niet moet schrikken als er stoom uit het beluchtingsgat, aangezien de oven enige tijd in een kelder heeft gestaan.
helaas zitten er geen ovenplaaten en ander stapelmateriaal bij.
de beoogde ruimte voor de oven is een afgescheiden gedeelte van de bijkeuken, met oorspronkelijke schoorsteen. met hitte-werende plaat kan ik een eerste barrierre maken.
als ik de adviezen van de leveranciers lees, staat geschreven dat een afzuiginstallatie wordt aanbevolen.
zijn er klei-lezers met ervaringen, eventueel
met alternatieven.
ik lees ook dat de afzuig op de onderkant is aangesloten, warme lucht stijgt, is het zo dat de ontwijkende gassen zwaarder zijn of eerder om de warmte niet te veel laten wegstromen?
behoort een dergelijke installatie een hele stook te draaien of pas boven 550 tot 850 C en verderop tijdens het afkoelen?
ik hou me aanbevolen voor verder advies,
vriendelijk gegroet & hartelijk dank, koen. -
Koen, een oven uit 2008 wordt aan de buitenzijde nooit warmer dan 100°C ( max.), dus enig gevaar van overhitting is denkbeeldig. Een hittebestendig schild is overbodig. Wat die stoom betreft ga je ook steeds hebben bij elke bisquitstook door het ontsnappen van het moleculair gebonden water. Een aansluiting op de bestaande schouw is voldoende en hoeft geen extra installatie. Door de warmte in de oven zullen alle gassen worden meegenomen via de schouw. Een beetje geur is moeilijk totaal uit te sluiten. De ' schadelijke ' gassen ontsnappen vanaf 600°C en gaat door tot 950°C. ( carbon en sulfaten )
-
hoi lucien, ook jij bedankt voor je antwoord.
mbt. de schouw, deze is niet hoog, dus weet ik niet of deze voldoende natuurlijke trek heeft. daarom wil ik evt. een ventilator plaatsen (afvoer) icm. een toegangsdeur op een haakje. is er ervaring met dergelijke luchtafvoer?
lezend op het forum kom je een 'bijbel' aan info tegen, zoals de stappen voor installeren en 'inbranden' van de oven.
vriendelijk gegroet & bedankt, koen. -
Koen, met een elektrische oven heb je zelfs geen schouw nodig, enkel een afvoer van de gassen die uit de klei komen. Een natuurlijke warmtestroom is voldoende.
-
hoi lucien & monique,
de truc om de oven te testen heeft gewerkt, verder is de oven opgewarmd tot 350°C en ben ik met de verkopende partij een mooie prijs overeengekomen.
alleen nog een kleine wc-ventilator in de schouw plaatsen en een kabel omleggen en de oven kan naar zijn plek. ik wil jullie danken voor de tips & trucs en zal ook met veel plezier de klei-site blijven lezen.
nu nog mooie dingen maken die in de oven gebakken kunnen worden!
vriendelijk gegroet, koen.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.