ALGEMEEN > Ovens > vullen van oven

Een dezer dagen krijg ik mijn oven, een ronde bovenlader. Ik verheug me er enorm op. Nu al veel vragen.
De ovenplaten heb ik al ingesmeerd ter bescherming.
Moeten de werkstukken tijdens het bisquitbakken op triangels of keramiekstaafjes staan of kunnen zij direct op de ovenplaat staan?
En als de werkstukken zijn geglazuurd en je hebt de onderkant schoongeveegd, kunnen ze dan direct op de ovenplaat staan?
En, voorlopig de laatste vraag: mogen de werkstukken elkaar raken tijdens het bisquitbakken?
alvast dank !
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Hanneke,

    Werkstukken voor bisquitbakken kunnen direkt op de ovenplaat staan, mogen elkaar ook raken (dus event. ook stapelen kan...).
    Als je glazuur gaat bakken zou ik rondjes maken van klei en deze ook meteen bisquitbakken als ze droog zijn, en tevens met een beschermmiddel inkwasten, deze dan onder de werkstukken zetten, want als je glazuur uitloopt heb je een probleem met je nieuwe ovenplaat.

    Succes!
    beantwoord
  • Ginie, bedankt voor de adviezen!
    Ik had je al eerder geantwoord, maar er is iets fout gegaan, denk ik. Dus: nogmaals mijn dank.

    Je zegt dat ik kan stapelen. Betekent dat ook dat bij bisquitbakken staande beelden mogen liggen en andersom, als het zo uitkomt?
    Of is er dan kans op verzakking?

    Ik hoor graag van je,
    Hanneke
    beantwoord
  • Zelf zou ik staande beelden niet liggend bakken, maar heb dan ook een voorlader. Denk overigens niet dat het zal verzakken.
    Mocht je nog meer vragen hebben: info.salobo@yahoo.de

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Mee eens Ginie. Maakt helemaal niet uit op welke kan dan ook je een wekstuk biquit wil stoken, zelfs onderste boven. ( In geval er een grote vlaktte bodem aan zit is het zelfs beter zo )
    beantwoord
  • Allebei, dank voor de antwoorden.
    Volgende week komt de oven dus dan kan ik gaan experimenteren.

    En dan zullen er ongewtwijfeld nog veel vragen volgen.....
    groet, Hanneke
    beantwoord
  • Denk er aan dat een nieuwe oven vaak eerst één keer leeg moet worden gestookt volgens een bepaald programma om scheuren te voorkomen en aanslag te verwijderen.

    mvg, Han
    beantwoord
  • Ja, Han, dat weet ik. Vlgs mij zelfs 2 keer?
    Ik ga alles heel grondig lezen voordat ik begin.....
    dank,Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb een nieuwe oven.
    Mijn vraag: kan ik ,bij de eerste droogstook, ook de (bewerkte) ovenplaten, de triangels en al het andere opbouwmateriaal mee stoken?

    graag jullie antwoord,
    alvast bedankt, Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, dat is zeker niet nodig. De eerste stook is voornamelijk om de lijm in het vuurvast cement te laten opbranden. Zal wel wat ruiken. :-)
    beantwoord
  • Dank Lucien voor de snelle reactie.

    Dus eerst de lege oven en daarna een oven, gevuld met werkstukken en de bijbehorende ovenplaten etc.

    Ik ga het doen.
    Dank, Hanneke

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.