ALGEMEEN > Stoken > Oxyde stoken

Kan iemand mij een schema geven voor het stoken van werk dat met oxydes gekleurd is? En is dit hetzelfde schema voor geglazuurd werk?
p.s. Mijn oven kan maar tot 1050 graden.
Alvast bedankt.
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Silvia,

    Je kan het op dezelfde wijze stoken als geglazuurd werk.
    Omdat je oven niet zo hoog kan is het mogelijk dat de oxides niet goed hechten aan de klei.
    Je kan een klein beetje transparant glazuur door je oxides mengen voordat je deze aanbrengt.
    5 tot 10 % moet afdoende zijn.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dankje voor de snelle reactie. Ik ga het gelijk uitproberen!

    Silvia
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Het is al weer een tijdje geleden maar ik heb je tip opgevolgd en het was een succes ! Dank je.
    Ik zie verder op het forum dat je blijkbaar veel verstand hebt van keramiek, dus zou ik je ook het volgende willen vragen.
    Kun je in een electrische oven bakken met zout of soda?
    Zo ja, kun je mij dan misschien vertellen hoe dat gaat?

    Alsvast heel erg bedankt.
    Groet,
    Silvia
    beantwoord
  • Beste Silvia,


    In een elektrische oven met zout of soda is heel erg slecht voor de oven.
    Voor deze stooktchnieken heb je een oven nodig op gas olie of hout. Deze oven wordt dan alleen gebruikt voor zout of soda.

    Een uitzondering zou je kunnen proberen met een kapselbrand.
    Je zet je werkstuk in een keramische doos die goed sluit samen met zout of soda en eventueel houtkrullen.
    Het proces speelt zich nu af in die doos en de aantasting van je oven blijft tot een minimum beperkt.
    (nog steeds niet zo goed voor je oven)

    Realiseer je ook dat op het moment dat je zout gebruikt dit ontleed in natrium en cloor. (keukenzout NaCl) Het natrium verbindt zich met het kwarts uit de klei en wordt op die manier het glazuur. Het chloor komt vrij en die zit in de damp die uit je oven komt.
    Dat is erg ongezond dus moet je een heel goede afzuiging hebben.

    Al met al dus iets waar je in een elektrische oven beter niet aan kunt beginnen.
    Wat een goede mogelijkheid is om zout te stoken is als je een groep mensen met dezelfde interesse samenbrengt en gezamelijk een zoutoven stookt.
    b.v. in Veghel bij Pieter Breugel is zo'n groep.

    succes
    Hans

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.