ALGEMEEN > Stoken > beginners-stook vragen

Misschien voor alle ervaren bakkers onder u een rare vraag.............maar ik stel hem toch maar.
Ik heb een oven van het Keramisch instituut Haarlem, een kilnsitter, volautomatisch economy met een limit timer. Nu lees ik op dit forum van alles over, opstoken,pendelen, langzaam laten afkoelen en dergelijke. Dit kan ik toch met mijn oven allemaal niet?? Ik kan nergens zien wanneer die hoe heet is. Volgens de gebruiksaanwijzing zet ik de knop ieder half uur een stand hoger en de timer, voor een biscuit brand op 7, 5 uur. Volgens het boekje doet de oven er ongeveer 6 uur oven, maar moet je 1, 5 uur extra ruimte nemen.
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Albertine,
    Dat pendelen wordt volgens mij alleen gebruikt voor speciale effecten met glazuren ,zoals kristalglazuren.
    Ik zelf heb een volautomatische computer waar ik de opstook tijd kan instellen ,de toptemperatuur en hoe lang vast tehouden en verder niet.
    Tot nu toe het pendelen nog nooit gemist.
    Groet Vera
    beantwoord
  • Hallo Vera,
    Bedankt voor je berichtje, maar het roept ook weer vargen op :)
    Op mijn oven zit 1 knop met ON, 1 t/m 4 en FULL, Hoe hou ik dan een bepaalde temperatuur een tijdje vast?? Volgens het boekje moet die dus ieder half op de volgend stand, kan ik daar dan/moet ik daar dan mee varieren??
    beantwoord
  • Hallo Albertine,

    Je oven heeft beperkte mogelijkheden maar dat is prima als beginner oven.
    Ik ben ook zo begonnen en er komen soms verrassend mooie dingen uit. Laat dit rustig over je komen en maak je nog niet druk over computergestuurde ovens.
    Pendelen heb je niet alleen voor kristalglazuren nodig, soms ook voor andere zaken.
    Met jou oven kun je best hele mooie dingen maken.
    Er zijn verschillende manieren om de temperatuur te controleren.
    De goedkoopste manier is met orton pyrometer cones

    Veel plezier

    Cor
    beantwoord
  • Bedankt Cor!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.