ALGEMEEN > Techniek > kleihuid zoals v.h. werk van Harm v.d. Zeeuw

Graag zou ik willen weten hoe ik een ruw eindresultaat op mijn werk kan verkrijgen, zoals o.a. Harm van der Zee dit toepast. Jaren geleden heb ik een demonstratie hiervan gezien, maar ben helaas vergeten hoe het moet.
Met vr. gr. Jook.

7 antwoorden

  • Het moet zijn Harm van der Zeeuw i.p.v. van der Zee.
    Vr.gr. Jook.
    beantwoord
  • Jook, slib aanbrengen op een verse kleiplak en bedekken/insmeren met een andersgekleurde slb. Op het ogenblik dat deze sliblaag mat/lederhard is, bedekken met plasticfolie. Plak omkeren en lichtjes uitrollen.
    beantwoord
  • Ik heb ook een plaatje.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nou zeg, een sneller antwoord bestaat niet. Heel hartelijk bedankt.
    Hoe dik moet die sliblaag dan zijn? Kan je het "patroon" dan al zien/zelf bewerkstelligen, of ontstaat dit pas bij het stoken?
    beantwoord
  • Jook, 1 mm. dikte is zeker mogelijk. Het slik zou ik net smeerbaar maken. Als dit is opgesteven gaat, door het uitrekken van de kleiplak barsten en dit patroon laten zien. Het effect hiervan kan je nog vergroten door een slib te gebruiken met een grotere krimp % dan de klei ( drager ). De contrasterende sliblaag gaat dan lichtjes ' schotelen ' zoals een afbladderende verf. Mogelijkheden zat.
    beantwoord
  • Jook, om de vertikale lijnen in deze slib te verkrijgen zou het kunnen dat er eerst ondiepe insnijdingen in het slib gemaakt zijn en de kleiplak hierdoor op deze snijlijnen gemakkelijker gaat uitzetten bij het uitrollen. Dit patroon kan men door de richting en vorm van deze insnijdingen sturen. Stel dat je een ruitvormig patroon hebt ingesneden, gaat na het uitrollen je ook een ruitjesvormig patroon in het slib opwekken.
    beantwoord
  • Lucien, door je duidelijke uitleg kan ik er nu mee aan de slag gaan. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. Heel hartelijk bedankt voor je berichten.
    Met vriendelijke groet,
    Jook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.