ALGEMEEN > Techniek > steunplakken laten zitten bij ruwbak

Hallo allemaal! Met de prachtige zomerdagen zit ik al te denken aan de vogeltjes in de winter. Vandaar ik een vogelvoederhuisje heb gemaakt, niet zo kunstig als hier de gewoonte is, maar ook van klei dus hier mijn vraag. Dit huisje is gemaakt van plakken klei, daarna beschilderd met engobe. Om de vervorming tijdens het drogen tegen te gaan, heb ik er de kleiplakken voor de openingen laten inzitten. Maar nu, tijdens het ruwbakken, mag ik ze laten zitten, ze zitten goed los, ook om vervorming te voorkomen? Daarna ga ik ze een glazuur geven voor lage temperatuur en bakken aan 1060 graden of 1260, dat weet ik nog niet, ook ga ik de steunplakken verwijderen. Zou dat lukken, met de steunplakken, of zouden ze al bij de ruwbak vastplakken (er is geen engobe aan). Indien ik ze laag bak, kan ik ze behandelen om kapotvriezen tegen te gaan?? Veel groetjes en bedankt voor het antwoord.
Bijlagen:

7 antwoorden

  • je kunt de plak gewoon laten zitten tijdens de stook, deze zal niet vast gaan plakken, dit gebeurd wel als je er glazuur op doet, en tegen t vriezen kun je het best zo'n hoog mogelijke temperatuur bakken, en zorg dat er geen water in kan blijven staan, (dit zal met deze vorm niet zo snel kunnen gebeuren) daardoor vriest het meestal stuk, door het uitzetten van ijs. Ik heb zelf in de tuin "bollen" liggen die op 1060 gr. zijn gestookt, en die liggen er al een jaar of 6 !! open kant naar beneden, gebeurd niets mee.
    succes
    * leuk huisje, zullen de vogeltjes weer blij mee zijn, mits gevuld natuurlijk *
    beantwoord
  • Volkomen mee eens A. Een op steengoed gebakken voorwerp zal ook zeker stuk gaan als er water in blijft staan bij vriesweer.
    beantwoord
  • Vanavond gaat het huis in de oven, dan ga ik er nog een glazuur voor 1060 op doen en nogmaals bakken, dit zonder de steunplakken. Die plakken kan ik nog gebruiken, ik bak ze eerst hoog en dan als mini stapelplaatjes voor in de oven. Ik heb gaatjes geprikt in de bodem van het vogelhuisje. Ik heb binnenin een paar lusjes klei gehangen om bolletjes met voeder aan te hangen. Niet dat ik al verlang naar de winter hoor, laat de zomer nog maar een tijd duren...
    beantwoord
  • we wachten het resultaat wel af, misschien nog een fotootje, succes
    beantwoord
  • Een groen gespikkeld glazuur voor 1050 opgezet, eerst steundeurtjes verwijderd. Goed gelukt, nu nog op een paal bevestigen met vijzen en de vogeltjes zullen "droog en veilig" kunnen eten. Ik ga het nog een laagje geven tegen waterinsijpeling (zoals ze doen voor muren), een doorzichtige laag erover, dan ben ik zeker bij erge vorst. Groetjes en tot de volgende. Nu nog de foto's...
    Bijlagen:
    beantwoord
  • nou prima geslaagd toch, hoop dat t huisje veel vogels trekt, voor hun kan de winter komen (voor ons nog ff niet) groetje

    * leuk dat je de moeite hebt genomen om een foto te plaatsen *
    beantwoord
  • Ik vind hem harstikke leuk Liliane :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.