ALGEMEEN > Ovens > Rohde Ecotop 60

Ik ben van plan een Rohde Ecotop 60 aan te schaffen. Deze werkt op 230v, 1x16Amp. en gebruikt tot 3,6 KWH.
Ik heb helaas niet zo heel veel verstand van KWH. Ik snap dat ik hiervoor een aparte groep gebruiken. Maar mij is ook verteld dat een zekering (ik heb nog oude smeltzekeringen) van 16Amp tot 3,6KWH gaat.
Betekend dit dat ik mij dan om het KWH geen zorgen hoef te maken of juist wel, omdat het verbruik van de oven net zoveel is als het max. belastbare van de zekering? Beide zijn 3,6KWH.
Als ik geen aparte groep voor elkaar krijg. mag ik dan mijn oven ook aansluiten op het stopcontact van de wasmachine (want volgens mij heeft deze wel een aparte groep/zekering)?
Alvast bedankt voor tips en advies!

6 antwoorden

  • Hallo Nelly, het maakt niet uit op welke groep van 16 Amp. je de oven aansluit,echter indien er nog meer verbruikers op die groep zitten,ga je over het toelaatbare van de zekering en zal deze doorslaan.
    Let er wel op dat dit dan een stopcontact met randaarde is.
    Bij het gebruik van het wasmachine stopcontact neem je geen risico,daar deze is aangelegd(dient zo te zijn)als een afzonderlijke groep,en afgezekerd op 16 Amp.
    Succes.
    beantwoord
  • Dank je wel Henk.
    Ga vanmiddag eens op onderzoek uit of ik inderdaad randaarde heb en wat er nog meer op de desbetreffende groep zit.
    beantwoord
  • Nelly, je mag op die ' groep ' wel 10 wasmachines zitten hebben, echter, als de oven op ' aan ' staat, mag er geen één wasmachine in werking zijn. 3,6 KW is het max. vermogen op 16 Amp. zekeringen met een draaddiameter 2,5 mm. Voor klein verbruik ( niks geen verwarmings-toestellen ) zoals verlichting mogen de draden dunner zijn ( 1,5 mm ). De draden van een bijverlichting hebben meestal 0,75 mm.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien.
    Dat van de draaddiameter zal ik zeker bekijken! Is niet iets waar je meteen aan denkt.
    beantwoord
  • Wie kan mij adviseren over het volgende:
    Ik heb bij mijn nieuwe oven de eerste (droog)stook achter de rug. Alles ging goed.
    Nu zit er echter aan de onderkant van de oven een klein schuifje dat ik open en dicht kan zetten (klein luchtgat). In de oven beschrijving staat hierover vermeld dat het aan te raden is dit gat tot 600 graden open te laten staan. Maar wat vanaf 600 graden? Dit staat er niet bij. Aangezien ik meestal niet thuis zal zijn tijdens het bakken, vraag ik me direct af dat indien het na 600 graden open gezet moet worden, wat het kan betekenen als ik dit gewoon open (moet) laten?
    Tevens zit er aan de zijkant een grotere opening, voor de luchtafvoer. Ik neem aan dat dit tijdens de stook open moet blijven?
    Wie kan mij adviseren hierin? Alvast bedankt.
    beantwoord
  • Volgens mij kost het wat meer energie als je het onderste schuifje open laat staan Nelly. Misschien kan je het schuifje half dicht zetten tijdens de hele stook.
    Voor de oven is het beter als je die luchtafvoer open laat gedurende de hele stook.
    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.