ALGEMEEN > Ovens > Oven brandgevaar?

Ik ben van plan voor de 1e keer een oven aan te schaffen (Rohde Ecotop 60).
En nu maak ik me een beetje zorgen over brandgevaar.
De oven komt in een oude kelder te staan. Er is een klein raam in de kelder voor ventilatie en rondom de oven is er minimaal 50cm ruimte.
Ik ben een beetje bang dat er "iets" kan gebeuren waardoor er brand zou kunnen ontstaan. Mede omdat ik overdag niet thuis ben en 's nachts natuurlijk slaap.
Is mijn angst onterecht?
Zijn de ovens van vandaag veilig genoeg? Het zou fijn zijn om wat ervaringen hierover te horen die misschien mijn angst hierover kunnen wegnemen.

14 antwoorden

  • Bij mijn allereerste bak, een 10-tal jaar terug, had ik ook die vraag. Nu weet ik dat als ik bak tot 1240°c een voorwerp op 15 cm afstand zelfs niet warm worden. Heb als 2de test een thermometer op een metalen plaat op 15 cm gelegd, en die haalde zelfs geen 30°c.
    Ik zorg wel dat de rookdetector werkt, want je weet maar nooit dat er iets onverwachts gebeurt.
    beantwoord
  • Hallo Willy,
    Dat is fijn om te horen. Hierdoor ben ik toch iets minder bezorgd.
    Ik heb een zelf ook een 2-tal rookmelders in huis. Het is inderdaad goed om te zorgen dat ze het ook doen. Misschien dat ik er zelfs een paar extra op hang.
    Dank je wel!!
    beantwoord
  • Maar ja, wat heb je aan een rookmelder als je overdag niet thuis bent?
    beantwoord
  • Ja Marlene, daar heb je natuurlijk gelijk in.
    Mijn bezorgdheid was net iets afgenomen, maar nu ....
    Ik denk dat ik er misschien voor moet kiezen om altijd om 21.00u 's avonds te beginnen met stoken (dit is ook een goedkoper tarief). Als ik dan het 's morgens op sta, dan ga ik er vanuit dat het stoken (ver) gedaan is, toch? Dan zou de oven alleen nog maar moeten afkoelen.
    Dit zou het risico in ieder geval beperken.
    beantwoord
  • Ik wil je niet bang maken, integendeel.
    Het is natuurlijk altijd goed om voorzichtig te zijn, maar je stapt waarschijnlijk ook zonder er bij na te denken in een auto en dat is ook niet zonder risico. Dus ik zou zeggen: stoken die oven!
    beantwoord
  • Als je glazuur met oxides gaat stoken is het toch wel aan te bevelen om een goede ventilatie te regelen
    Bij mij begonnen metalen voorwerpen in de zelfde ruimte spontaan te roesten. Dus niet zo best voor de gezondheid

    Zelf bouwen kijk op deze side
    http://www.handspiral.com/kiln_vent.htm
    of bij majo www.mojokeramiek.nl/.../?TreeId=87

    mvg,
    Han
    beantwoord
  • Han, de reden dat er bij jou metalen spontaan gaan roesten ligt niet zozeer aan de glazuurstook, dan wel aan de bisquitstook, zeker als je met pyiethoudende klei werkt ( leder-tot bruinbakkend ) en het ontsnappen van moleculair gebonden water.
    beantwoord
  • Han en Lucien,
    ik begrijp dat het in ieder geval goed is om de ventilatie in de gaten te houden.
    De oven zal max. 2 mtr van het raampje af staan, dus dit moet wel te doen zijn.
    beantwoord
  • Zeker Nelly, geen probleem.
    beantwoord
  • lucien,
    Ik denk dat het toch meer is als alleen waterdamp
    Het gaf een roodbruine aanslag er zit dus meer in als alleen water, enig idee wat de roodbruine kleur veroorzaak?
    beantwoord
  • Han, ik durf verwedden dat jij met lederkleurig-bakkende klei werkt, de zogenaamde ironstone. Deze bevat Pyriet en dat is Ijzersulfide. De Sulfide gaat vervliegen op +/- 900°C . De waterdampen zijn deze al voorgegaan en samen vormen ze een ideale mix om roest te vormen. En dan zijn er ook nog andere zoutverbindingen die vrij komen uit de klei, maar te verwaarlozen uit glazuur.
    beantwoord
  • Lucien,

    Bedankt voor het antwoord weer wat opgestoken
    Heb je een idee hoe het zit met de vorming van koolmonoxide bij bisquit-stook op sommige websites wordt hier over gesproken.(onvolledige verbranding van organisch martiaal)
    Als je in een kelder stookt kan dit wel tot gevaar leiden
    kooloxide is nl. zwaarder dan lucht en blijft in je kelder staan.
    beantwoord
  • Han, vorming van CO in een open ruimte is niet mogelijk. CO wordt bij het verlaten van de oven ogenblikkelijk CO² ( koolstof-di - oxide ).
    In een rookvat wekt men wél CO op doordat er méér koolstof aanwezig is dan zuurstof ( reductie ). Dit merk je als men het goed gesloten vat opent aan de gele rook of zelfs methaan-na-verbranding. Een fractie later heeft zich dit reeds tot CO² omgezet.
    beantwoord
  • lucien

    kunnen we weer met een gerust hart stoken bedankt
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.