ALGEMEEN > Klei - algemeen > Opgedroogde gietklei met water verdunnen?

Ben nu aan werken met gietklei , mag ikals die te dik is geworden gewoon water bijvoegen en de propere opgedoogde gietklei kan ik daar ook terug water op doen om terug te gebuiken;De opgedroogde klei is geen afgeschuurde droge klei.

4 antwoorden

  • hoi Rosa
    Doe een paar druppels waterglas bij je gietklei en je zal zien dat het meteen een stuk vloeibaarder wordt.
    Water bij de klei doen betekend dat je vorm meer water moet opnemen en dus slijtage.
    Je kan de klei ook weer natmaken en toevoegen aan je gietklei.
    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans, graag kwam ik nog eens terug op dit onderwerp. Moet ik een onderscheid maken tussen gewone gietklei en gietporselein? of kan ik als een gietsel mislukt bij het verwijderen uit de mal de porselein ook opnieuw vloeibaar maken?
    Mvg, Els
    beantwoord
  • Elke klei is weer opnieuw te gebruiken Els
    Zoals jij het beschrijft zou ik het mislukte vormsel laten drogen.
    Wel goed laten drogen anders krijg je veel klontjes als je er weer gietbare klei van wil maken
    Als je dan nieuwe klei moet maken eerst die mislukte vorm in het aanmaak water doen en een poosje laten staan daarna de defloctuant en kleipoeder toevoegen.

    Frans
    beantwoord
  • beste,

    Als je gietklei te dik is, is het best deze vloeibaar te maken met DOLAPIX of een gelijkaardig product, want als je waterglas gebruikt moet je de gietklei een dag laten staan. Bij Dolapix is de gietklei onmiddellijk bruikbaar. ook is het aan te raden om de gietklei te zeven al is het door een keukenzeef het doet goed aan je consistentie van je gietklei.
    je kan nagaan of je verhouding water en klei OK is. Meet 1 liter gietklei in een maatbeker en weeg deze, de ideale verhouding is als het gewicht tussen de 1750 en 1820 gram is. als dat zo is mag je enkel een defloctuant (dolapix of waterglas) gebruiken. dit geldt voor alle soorten gietklei. te veel water in gietklei tast je gipsenmal aan.

    mvg
    Domi
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.