ALGEMEEN > Diversen > sillicone op geglazuurde keramiek

kan iemand mij helpen, ik stel lichte blaadjes tentoon en moet in een gleufje op de achterkant een soort sillicone doen waar een draadje achter kan, het draadje zal een soort visdraad zijn en zo zou ik ze in de ruimte ophangen, maar ik vraag mij af of sillicone zal blijven kleven aan de keramiek?
zoniet, moet ik er een gaatje in boren, een klein gaatje, zou dit lukken en met welk boortje
gevraagd

8 antwoorden

  • Beste Liliane,


    Siliconenkit hecht goed aan keramiek, ondergrond goed stof en vetvrij maken.
    Hechting aan geglazuurd oppervlak is beter dan aan bisquit.
    Met betrekking tot de vislijn, siliconen hecht niet of slecht aan vele kunststoffen.
    Een knoopje in de vislijn voorkomt dat het kan schuiven

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans, ik ga een tube kopen en uittesten en zal via een piepklein gaatje de visdraad errond knopen en dan ophangen. Ik heb zo zitten denken en denken en ook op tesa plakband mijn gedacht laten vallen, dit ga ik ook uittesten daar de blaadjes gegoten zijn en licht en daar ga ik een touwtje (geen visdraad) in een lusje vastkleven en dit aan de binnenkant en in dit lusje de visdraad (want die moet "bijna" onzichtbaar zijn) knopen, nu nog het stokkenwerk aan het plafond, dus ik ga even aan het tekenen. Veel groetjes, spijtig dat ik de voorstelling niet hier ergens op foto kan plaatsen voor het resultaat van al de forumraad...
    beantwoord
  • Beste Liliane,
    Talens extra heavy gel medium hecht ook goed op keramiek en droogt transparant op. Je kan hier vanalles mee plakken. Misschien heb je hier ook wat aan.
    beantwoord
  • Beste Selma,
    Is deze lijm ook te gebruiken om breuken na de bisquitstook mee te lijmen?
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Liliane,
    Je kan extra heavy gel medium niet verhitten. Het is eigenlijk een medium voor acrylverf, waar je materialen doorheen kan mengen.
    Als ik gebroken werk nog wil bakken dan lijm ik het (na de biscuitbak, daarvoor lukt het niet altijd) met biscuitlijm. Het werkt niet makkelijk, je moet de delen goed aandrukken en zorgen dat ze een aantal uren in de goede positie kunnen drogen (hoeft niet onder druk). Daarna opnieuw biscuit bakken (belangrijk) en dan pas ev. glazuurbrand. Het werkt goed. Je kan ev. nog wat gebakken kleipoeder in de oppervlakte drukken om de lijm weg te werken.
    Over lijmen met papierklei ben ik niet enthousiast.
    Je zou het ev. met glazuur kunnen proberen, maar dat plakt pas tijdens de stook.
    Als iets niet meer gebakken hoeft te worden, dan kun je het ook repareren of opvullen met Milliput. Verkrijgbaar in wit, terracotta en geel/grijs. Deze droogt aan de lucht op als steen zonder krimp. Je kan hem 2-3 uur lang bewerken: kneden, snijden, etc. Daarna kun je met acrylverf afwerken. Mooi materiaal.
    beantwoord
  • Hoi Selma,
    Bedankt voor dit uitvoerige bericht.
    Wat is Milliput en waar is dit verkrijgbaar?
    Dit is zeker te gebruiken voor breuk bij werken van een vriendin van mij, die schildert ze nl. altijd met acrylverf.
    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,
    Millyput bestaat uit 2 staafjes epoxyputty waarvan je gelijke delen moet samenkneden. Je kan het kopen bij De Hazelaar in Soest. (www.hazelaar.nl). Overigens kun je het zelfs onder water gebruiken. In de koelkast bewaren.
    Groeten,
    Selma.
    beantwoord
  • Hoi Selma,

    Zal dit eerst volgende keer dat ik bij De Hazelaar ben zeker aanschaffen.
    Bedankt voor je reaktie.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.