ALGEMEEN > Techniek > delfts blauw

hoi, Voor mijn opleiding heb ik de kans gekregen om stage te lopen bij enkele keramiek bedrijven.
Hier heb ik kennis gemaakt met plateel schilderen wat ik erg leuk vind en graag thuis mee door wil gaan.
Ik ben al bij een aantal winkels geweest voor de blauwe verf en er word mij steeds aangeraden om een onderglazuur te gebruiken.
Dit vind ik echter niet lekker werken omdat het niet lekker strijkt.
Ik heb onderzocht dat je er ook cobalt oxide voor kunt gebruiken.
Nou is mijn vraag of je dit puur moet gebruiken of dat je er ook nog andere grondstoffen aan moet toe voegen.
En kun je dit zowel op de scherf schilderen als op glazuur?
bvd

3 antwoorden

  • Annigje, om onderglazuur beter smeerbaar te maken kan je er best wat CMC onder mengen. In het onderglazuur zit al een deel smeltmiddel onder, wat je ook moet doen bij gebruik van kobaltoxide, onder de vorm van een deel fritte. De hoeveelheid zal afhangen met welke fritte je gaat werken en op welke temperatuur je wil stoken. Ik zou je echter adviseren om met kobaltcarbonaat te werken, gezien dit minder intens gaat kleuren dan kobaltoxide, wat al snel naar zwart gaat neigen. Je kan ook werken met kobaltacetaat, wat je gewoon onder de CMC ( lijm ) kan mengen, gezien dit ook wateroplosbaar is. Even gemakkelijk als schilderen met aquarelverf. Je kan bij alle bovengenoemde mediums zowel op de scherf als op ongebakken glazuur werken.
    beantwoord
  • oke bedankt voor de snelle reactie.
    Ga er gelijk mee aan de slag.
    gr
    beantwoord
  • zelf gebruik ik altijd cobalt silicaat hiervan gebruik ik 5 tot 10 % in een basisglazuur en krijg hier een mooie blauwe kleur als resultaat
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.