ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > sinterengobe voor hoge temperatuur

Van een groot werkstuk wil ik een gedeelte in leerharde toestand vast bewerken met een sinterengobe. Daarna het geheel biscuit stoken op 1020. En daarna de rest met een steengoedglazuur stoken op 1200 graden.
Ik heb in mijn receptenschriftje wel 4 verschillende recepten voor sinterengobe. Wie heeft ervaring?
Tjalda Wesseling

6 antwoorden

  • Ik gebruik als recept voor sinterengobe meestal:
    70% kleipoeder svsz
    16% molochiet
    14% fritte 15.10
    in te kleuren met pigmenten of oxides.

    Dit gaat in ieder geval goed tot 1140 graden,voor nog hoger zou ik de fritte nog iets verlagen en het kleipoeder verhogen. Je moet toch even proefjes maken denk ik.
    beantwoord
  • Bedankt Jose. Ik heb de sinterengobe gemaakt en op jouw aanwijzing aangepast voor 1200. Ik maakte proefstrookjes met diverse kleurpigmenten en die gelijk op 1200 gestookt. Perfect resultaat. Dus het recept in mijn receptenboek bijgeschreven onder de naam: recept Jose van het Forum! ( zo heb ik ook recepten die Lucien Tinck, Hans Meeuwsen en Natascha Zaludova heten)
    Ook haal ik af en toe recepten uit het boek van Cooper, met wisselend resultaat overigens.
    Jij in ieder geval bedankt. Groeten, Tjalda Wesseling.
    beantwoord
  • Misschien heb ik het gemist, maar hoe heb je het recept exact aangepast op 1200 graden Tjalda?
    beantwoord
  • Voor de Sinterengobe 1200 nam ik
    75% kleipoeder svsz
    16% kaolin ( had geen molochiet)
    10% fritte 1510
    Ik voegde er steeds 10% kleurpigment aan toe.
    Kreeg mooie egale kleuren, zonder strepen!!

    Ik gebruikte deze sinterengobe ook voor de onderkant van schaaltjes, maar een paar stukjes engobe bleven vastzitten op de ovenplaat, die gelukkig wel behandeld was met beschermer. Dus voor de onderkanten beter gewone engobe gebruiken, zonder fritte, denk ik. Groeten, Tjalda Wesseling
    beantwoord
  • Tjalda, bedankt voor het recept!
    Ik zal het eens gaan uitproberen.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ik ga deze forum discussie gebruiken voor editie September 2013 van KLEI. Ik ga ervan uit dat dit akkoord is!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.