ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Hoe maak ik kleurpigment aan?

Ik heb verschillende kleuren pigment van keramikos. Hoe gebruik ik dit? Kan dit door poederglazuur heen of moet ik het apart aanmaken en gebruiken ? In welke verhouding moet ik het aanmaken? Kan ik de vereschillende kleuren ook mengen om andere kleuren te maken?

5 antwoorden

  • Ineke, bij diezelfde Keramikos hebben ook naslagwerkjes die zeer goed duidelijk maken hoe veelzijdig deze pigmenten zijn en wat je er mee aankan. Veel kleurplezier gewenst.
    beantwoord
  • Ineke, je kunt ook op het internet/wwweb eens zoeken op glazuren, want het is een nogal omvangrijk onderwerp. Te groot om hier, in 'n tekstboxje als dit, te gaan vertellen als anderen dat al elders heel uitgebreid gedaan hebben.

    Het gaat in ieder geval niet zozeer over kleuren mengen, als wel over chemische reacties.

    Hier enkele links naar veel informatie:
    http://keramiektechniek.wordpress.com/
    www.geerttheunissen.nl/.../glazuurboek.htm

    En als je niet van lezen houdt is uitproberen nog een optie.
    Veel plezier !

    Liset
    beantwoord
  • kleurpigmenten zijn een samenstelling van grondstoffen(gebruikt om een bepaald kleur te bekomen)die hoog werden gebakken in platen en afgekoeld terug vermalen.
    Andere samenstelling grondstoffen ander pigment enz.
    Bij toevoeging van 5 tot 15% (vb rood en citroengeel vragen wat meer) bij een door jou gekozen glazuur bekom je het gewenste kleur - let op de aangeduide maximum graden vermeld op pigment en graden glazuur!- Een pigment voor 1100° bakt weg als je het gebruikt in een glazuur en bakt op 1250°
    je kan verschillende pigmenten met elkaar voegen om zo een gewenste kleur te bekomen
    Pigmenten zullen de huid van je glazuur niet veranderen.
    Neem ik een blauw pigment en wil ik het nog verdonkeren door toevoeging van 1% Kobalt dan heb je een smelter toegevoegd en verander je de eigenschap van je glazuur wel!

    Je kunt de kleur van je gekozen pigment niet gaan verdonkeren door meer pigment toe te voegen (What jou see is what you get)dit is zowat de regel

    Rood pigment kun je geen 2 maal bakken (vb: klein foutje, retouche terug bakken op 1250°....dan krijg je... rare pantervlekken op je werken!!!

    Zo en nu aan de slag
    groetjes
    leen
    beantwoord
  • Leen, dit is een mooie uiteenzetting betreft keramische pigmenten, echter wil ik er toch enkele opmerkingen over maken.
    Pigmenten van goede kwaliteit ( bv.Ferro/Degussa, Johnson-Matthey) zijn stabiel tot 1250 en 1400 °C naar gelang het pigment. Deze pigmenten kan je zeker herbakken zonder kleurverlies. Pigmenten zijn kleurvormende oxides die versmolten zijn met glasvormende oxides.pigmenten van minder goede kwaliteit zullen zeker hun kleur verliezen zoals bv. rood, wat op basis van Seleniumoxide zijn en dit oxide reeds vluchtig is op 950°C. Geel op basis van Cadmiumoxide heeft hetzelfde probleem. Echter bij de bovenvermelde betere merken zitten deze kleurvormende oxides zowat ingekapseld in zirkoon-of siliciumoxide. Het is pas wanneer deze kapsels smelten kunnen de kleurvormende oxides vluchtig worden. Als nu zekere pigmenten in een glazuursamenstelling zitten die deze kleur teniet doen en je gaat het smeltpunt van het pigment overschrijden, zal ook de kleur wijzigen. We kennen wel allemaal het voorbeeld van koperoxide, wat in een loodglazuur groen zal worden en in een natriumglazuur turqoois. Stel nu dat je een turqoois-pigment gebruikt in een loodglazuur is de kans groot dat dit naar groen gaat nijgen, maar zal wel turqoois blijven in een natriumglazuur.
    De hoeveelheid gebruikt pigment heeft wel een effect op de kleursterkte, maar kent ook een verzadiging. Extreem hoge percentages zullen mattering veroorzaken. Kobaltoxide daarentegen is geen smelter en zal net zoals tinoxide geen deelname hebben in het smeltproces.De dispersie van het blauw zal afhangen van de korrelgrootte van het kobaltoxide.
    Kleurpigmenten zijn te verkiezen boven de kleurvormende oxides, voornamelijk om gezondheidsreden. En ze zijn ook veel eenvoudiger in gebruik zoals je zo mooi stelt: what you see is what you get )
    beantwoord
  • Deze discussie trekt me aan omdat ik tot zover mee ga in de uiteenzetting van Lucien.
    Niet dat ik scheikundig zo sterk ben maar meer uit ervaring en ik hoor ook wel eens wat, waar ik het mee eens ben...of niet....

    Mijn ervaring is dan ook dat het rode kleurpigment van Ferro/Degussa maar ook die van Johnson Matthey (beiden heb ik in bezit) allebei aan mijn eisen voldoen.
    Nu heb ik gehoord dat Nepheline Syenite een grondstof zou zijn die niet goed genoeg zou zijn gezuiverd en deze grondstof zou kleurpigmenten teniet kunnen doen.
    Ik gebruik vaak Nepheline maar ik ben dit nog nooit tegen gekomen. Klopt deze gekregen informatie?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.