ALGEMEEN > Stoken > stookschema rauwglazuur

hallo, ik ben op zoek naar een veilig stookschema om aardewerk rauw te glazuren. Ik wil een max temp. gebruiken van 1100gr. Wie kan mij helpen.
Alvast bedankt en groet Maarten Barth

7 antwoorden

  • Hallo maarten,

    Als ik rauwglazuur ,gebruik ik het opstook programma voor biscuit .100 graden per uur tot 600 graden daarna doorstoken naar de temp,voor het glazuur.voorwaarde is dat het werk goed gedroogd is anders moet je droogstoken (100 graden)met ventilatiegat open tot vocht grotendeels verdwenen is,[ik controleer dat met spiegel ,bijna geen condens meer dan kun je gaan stoken.)
    Dit werkt bij mij elke keer zonder problemen.succes
    beantwoord
  • Maarten, let wel dat niet elke glazuur geschikt is om op ruwbak te gebruiken.
    beantwoord
  • Hallo Rita, bedankt voor je antwoord, inmiddels staat de oven te "snorren".
    beantwoord
  • Hallo Lucien, ik denk hiermee rekening gehouden te hebben, enig decoratie van slib, op basis van westerwald klei en quarts. Het glazuur bevat loodbisilicaat, kaliveldspaat, rode aardewerk klei, westerwald klei en bentonite. Dit alles op roodbakkende aardewerk. Lucien bedankt voor het meedenken!
    beantwoord
  • Maarten, laat de oven dan maar " snorren ". :-)
    beantwoord
  • Maarten. Kun je het hele recept in procenten geven?
    Ik heb wel engobes direkt gestookt, maar nog nooit rauwgeglazuurd met glazuren, maar het kan wel eens handig zijn. Vlugger en goedkoper. Bedankt, Tjalda
    beantwoord
  • Hallo allen,
    Ik wil dit zelf ook gaan proberen. Heb dit eenmaal geprobeerd met een kwastglazuur Botz(aardewerk Creaton klei 1060 graden). Dit is goed gegaan.
    Waar moet je dan rekening mee houden met de keus van klei c.q. glazuren?
    Elise
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.