ALGEMEEN > Stoken > Schelpen meebakken
Ik vraag me af of het mogelijk is om schelpen mee te bakken ter versiering van een schaal. Of verbranden die helemaal omdat het organisch materiaal is? Als het niet helemaal verbrandt, is er dan nog een probleem te verwachten met krimp?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand hier ervaring mee?
8 antwoorden
-
beste Deddy,
persoonlijk geen ervaring mee maar ik weet dat het gedaan wordt.
schelpen bestaan hoofdzakelijk uit kalk.
je houdt in ieder geval de afdruk van het relief van de schelp in de klei, wat er van de schelp overblijft en hoe het de kleur van de klei beinvloedt weet ik niet.
Je kan het rustig op steengoedtemperatuur stoken
succes
Hans. -
Helaas,
Klei om schelpen heen gaat scheuren. (klei krimpt, schelpen krimpen niet mee.)
Dan branden schelpen ook nog eens weg in de oven.
Misschien een ideee om een malletje te maken van gips, dit een aantal weken laten drogen en hierin klei-schelpen maken die je weer op je werk maakt? -
Hallo Deddy,
Schelpen meebakken in klei gaat niet ,de klei scheurd omdat de klei krimpt en de schelpen niet.
Ik zelf heb het ook al eens geprobeert.
Spijtig maar je zult iets anders moeten vinden,
mischien zoals Marion zegt.
groetjes Eddy, -
ik begrijp de problemen van de krimp.
toch heb ik schelpafdrukken in gebakken klei gezien en gelezen dat ze meegebakken werden.
een schelp afgieten in gips en dat als stempel gebruiken is een goed alternatief
blijft de vraag wie een goed resultaat heeft gehad met meegebakken schelpen.
groeten
Hans -
Het idee om schelpen mee te bakken zou niet zozeer zijn voor de afdruk, maar meer om eens iets anders als versiering te gebruiken dan de standaard dingen. Jammer als er na het bakken niet anders overblijft dan een afdruk.
Branden de schelpen ook op een temperatuur van zo'n 300 tot 400 gr. helemaal weg? Of hebben ze een hogere temperatuur nodig?
Om krimp te voorkomen zou ik natuurlijk heel veel talk kunnen toevoegen. Ik las in een boek dat tot 90% talk kan worden toegevoegd aan klei om krimp en kromtrekken te voorkomen. Nou lijkt me dat zelf wel wat veel, maar dat is weer een heel andere discussie. Paperclay zou ook als alternatief gebruikt kunnen worden om krimpproblemen op te lossen. Hoewel ik weer niet zo goede ervaringen heb met dat spul. Volgens mij las ik laatst op een duitse kleisite dat er klei is ontwikkeld die helemaal niet meer krimpt en die zelf kan worden toegevoegd aan reeds biscuit gebakken stukken.
-
Ik wil nog een tip geven over een mal van gips.De mal droogt veel sneller in een (rest)warme (geventileerde)
omgeving.Weken worden dagen. -
Ons hele land stond vroeger vol met kalkovens waar schelpen werden gebrand om kalk te krijgen. De schelpen vielen bij een temp. van ongeveer 1000 graden uit elkaar. Ik heb ik Frankrijk ( la borne) wel werk gezien O.A. Astoul die potten op elkaar zet met een volgens mij met klei gevulde schelpen er tussen. Dan ontstaan er afdrukken van de schelpen in de potten. zelf hebben we dat met Nirdosh Petra van Heesbeen ook wel gedaan als steun onder de potten bij het stoken met hout.Ik heb eens potten gemaakt met rivierklei, en de kleine deeltjes schelp in de klei spatten er later uit met als gevolg scherfjes uit de pot. Niet doen dus.
-
Dag Geo,
Ik heb dat indertijd bij Astoul in la borne gezien.
ik wist wel dat ik het gezien had maar niet meer waar.
Groeten
Hans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.