ALGEMEEN > Stoken > wie heeft tips voor het stoken met gasoven?

Hoi,

Ik ga voor de eerste keer deze zomer een gasoven stoken thuis. Ik heb geen ervaring en vraag me af of iemand enkele TIPS heeft voor mij. Mijn keramiek lerares is eigenlijk zeer bezorgd ivm gevaar enz..
Ik zou eigelijk bij iemand anders eerst een gasoven stook moeten kunnen bijzijn om te observeren, maar dit is niet evident.
Allesinds alle TIPS en aanmoedigingen zijn welkom!
groetjes
Domi
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Domi,

    wat voor soort oven, hoe groot, wat voor branders.
    zit er een beveiliging op de branders.
    Hoe regel je de oxidatie/reductie.
    hoe meet je de temperatuur
    Wat voor schoorsteen heb je

    met wat meer informatie is het makkelijker om je tips te geven

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • hallo,

    De gasovenTON is van Everaerts zoon, die ook te koop staat bij Colpaert Gent. De brandersset is van silex.
    Inhoud: 150 Liter. Dan is er een brander op een sokkel, een manometer, enz...
    En ik weet dat ik een 18 kg propaangasfles moet aansluiten. En een pyrometer met gesloten thermokoppel tot max. 1300°C.
    Wel is de branderkop al aan het afbladeren.
    Ik ga me maar wagen tot een ruwbak van 950°C en voor de rest denk ik op stagen te gaan.
    Ik dacht dat een stook tot 950° C een 8 uren zal duren.

    Groetjes
    Domi


    beantwoord
  • Beste Domi,

    De oven zoals je die omschrijft is van een eenvoudig type.
    Geen beveiliging er op. Dat betekent dat je tijdens het stoken de oven goed in de gaten moet houden.
    Als de brander uitgaat de gaskraan gelijk dicht en de brander opnieuw aansteken.
    Wegstromend gas wat de oven in gaat kan spontaan ontbranden, zelfs ontploffen.
    Ik heb dat een keer meegemaakt, het deksel vliegt dan de lucht in, je schrikt er wel van.

    Ik ga er van uit dat je buiten stookt.
    Binnen moet je er voor zorgen dat je een goede schoorsteen hebt.

    De vlam kun je regelen met de knop die op de brander zit.