ALGEMEEN > Stoken > wie heeft tips voor het stoken met gasoven?

Hoi,

Ik ga voor de eerste keer deze zomer een gasoven stoken thuis. Ik heb geen ervaring en vraag me af of iemand enkele TIPS heeft voor mij. Mijn keramiek lerares is eigenlijk zeer bezorgd ivm gevaar enz..
Ik zou eigelijk bij iemand anders eerst een gasoven stook moeten kunnen bijzijn om te observeren, maar dit is niet evident.
Allesinds alle TIPS en aanmoedigingen zijn welkom!
groetjes
Domi
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Domi,

    wat voor soort oven, hoe groot, wat voor branders.
    zit er een beveiliging op de branders.
    Hoe regel je de oxidatie/reductie.
    hoe meet je de temperatuur
    Wat voor schoorsteen heb je

    met wat meer informatie is het makkelijker om je tips te geven

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • hallo,

    De gasovenTON is van Everaerts zoon, die ook te koop staat bij Colpaert Gent. De brandersset is van silex.
    Inhoud: 150 Liter. Dan is er een brander op een sokkel, een manometer, enz...
    En ik weet dat ik een 18 kg propaangasfles moet aansluiten. En een pyrometer met gesloten thermokoppel tot max. 1300°C.
    Wel is de branderkop al aan het afbladeren.
    Ik ga me maar wagen tot een ruwbak van 950°C en voor de rest denk ik op stagen te gaan.
    Ik dacht dat een stook tot 950° C een 8 uren zal duren.

    Groetjes
    Domi


    beantwoord
  • Beste Domi,

    De oven zoals je die omschrijft is van een eenvoudig type.
    Geen beveiliging er op. Dat betekent dat je tijdens het stoken de oven goed in de gaten moet houden.
    Als de brander uitgaat de gaskraan gelijk dicht en de brander opnieuw aansteken.
    Wegstromend gas wat de oven in gaat kan spontaan ontbranden, zelfs ontploffen.
    Ik heb dat een keer meegemaakt, het deksel vliegt dan de lucht in, je schrikt er wel van.

    Ik ga er van uit dat je buiten stookt.
    Binnen moet je er voor zorgen dat je een goede schoorsteen hebt.

    De vlam kun je regelen met de knop die op de brander zit.
    Dit is een niet zo fijne regeling maar het gaat er wel mee.
    Als je op de gasfles een drukregelaar hebt die met een stelschroef verstelbaar is dan kan je daar ook de grootte van de vlam mee regelen. Ik vind dat zelf fijner werken.

    Op de brander zit een schuifje. Dit is om de reductie te regelen.
    Tijdens een bisquitstook, (ji noemt dat ruwbak ?) mag je niet reduceren.
    Dus dat schuifje moet zo ver mogelijk openstaan zodat er lucht mee de brander wordt ingezogen.

    De brander aansteken gaat het makkelijkst met dat schuifje dicht. Zorg ervoor dat het gas gelijk wordt aangestoken als je de brander aanzet. Gas wat wegstroomt kan in een keer onbranden. Als er veel gas is weggestroomd krijg je een steekvlam.

    Met de pyrometer kun je de temperatuurstijging goed volgen. de brander gewoon steeds verder opendraaien om de temperatuur te laten stijgen.

    Je kunt er 8 uur over doen maar 5 tot 6 uur was voor mijn vrouw die jaren met een dergelijke oven en brander heeft gewerkt heel normaal.
    Bedenk wel dat de klei en de wanddiktes van invloed zijn op de snelheid waar je mee stookt.

    voorbeeld stookprogramma
    van 0 tot 100 graden in een uur
    van 100 tot 550 graden in twee uur
    van 550 tot 600 graden in een uur
    van 600 tot 950 graden in twee uur
    eventueel 15 tot 30 minuten pendelen

    succes met stoken

    Hans

    beantwoord
  • Amaai, wat een lange tekst. Ik stel het zeer op prijs!
    Zo leer ik toch wel altijd iets bij.
    De oven gaat zeker en vast buiten staan. En van dat deksel dat weg vliegt heb ik al eens gehoord maar wist ik eigenlijk de reden niet, waarom dat gebeurt. Aan reductie ga ik me niet direkt wagen, eerst wil ik gewoon stoken onder knie krijgen. "Ruwbak"(=950°) deze term gebruiken we in de belgische kunst academie.

    Ik ga volgend schooljaar naar de 3de kunst academie keramiek afdeling met lerares Christine (of Kris) Campo.
    Daar heb je eigelijk geen opleiding over ovens stoken.
    Spijtig vindt ik het want t'is toch een cruciaal onderdeel.
    Maar veel leeringen doen thuis eigenlijk niet verder met keramiek.
    Maar deze zomer heb ik me ingeschreven voor een stage van "Het laatse Huis" gasoven reduceren.

    Allesinds bedankt voor de moeite.
    Groetjes
    Domi
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik ben ook nog beginnend stoker en schrok wel even van de snelheid van stoken.
    Ik stook tot 580° aan 100° per uur, dan 20 minuten pendelen en dan in volle vaart verder.
    Dus, eigenlijk mag ik veel sneller gaan in het begin?
    Mieke
    beantwoord
  • Beste Mieke,

    de snelheid van stoken hangt af van de soort klei, de wandikte en het ontwerp.

    B.V. Als je bakstenen bakt dan is de stijging per uur ongeveer 20 graden.
    Die zitten dus zeker 5 dagen in de oven.
    Met raku kun je in een half uurtje glazuur uitsmelten.

    Hoe snel je kunt stoken hangt dus van een aantal factoren af. Je kan experimenteren door steeds een beetje sneller te gaan stoken.

    succes

    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.