ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > hoe kleur ik engobe wit?

hoe kleur ik zelfgemaakte engobe wit?

11 antwoorden

  • Je kunt er wit bakkende klei of idem kleipoeder voor gebruiken.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hoi Marga,hoop ook dat er een antwoord komt want ook ik heb die vraag.Ik maak al mijn engobe`s zelf maar wit is moeilijk omdat er geen witte pigmenten zijn.
    Omdat mijn kleipoeder ook nooit echt wit is,koop ik de engobe daarom kant en klaar bij Keramikos.

    Groeten van Caroline.
    beantwoord
  • Nou dames, het zou wel handig zijn de gewenste temperatuur en of het al dan niet om een sinterslib gaat, bij te vermelden. :-)
    beantwoord
  • Caroline, er zijn meerdere wit bakkende kleipoeders. Je zou er verschillende kunnen proberen om te zien welke mooi wit blijft.
    Bijvoorbeeld hier te koop:
    webwinkel.keramikos.nl/search.php+kleipoeder&submit_search=Search
    De temperatuur waarop je bakt maakt uit voor de kleur. En ook of je het glanzend wilt hebben.
    Maar over wit bakkende klei waren dacht ik al eerder vragen gesteld op dit forum.

    Gevonden hoor.
    Over zelf engobes maken:
    - klei laten drogen, vermalen en door een zeef halen.
    - vervolgens mengen met grondstoffen naar wens plus water zodat het schilderbaar is.
    * keramiektechniek.wordpress.com/l-engobe-formules/
    * http://hobby-en-overige.infonu.nl/diversen/75163-het-maken-en-gebruiken-van-engobe.html
    Over klei die echt mooi wit bakt:
    * http://klei.nl/forum/o/5203/extra%20witte%20draaiklei?nm=t

    Het draadje over mooi wit bakkende klei lezend maak ik, uit Luciens antwoorden daar, op dat je bij de samenstelling van de klei op moet letten dat er zo min mogelijk ijzeroxide in moet zitten. En als ik het goed begrijp juist wel aluminium-verbindingen.
    mvg Liset
    beantwoord
  • De basis voor een wit engobe is porseleinklei het meest aangewezen. Het is nu maar zeer de vraag of je er een aardewerk- of een steengoed-engobe wil van maken en of dit bedoeld is voor ongebakken of reeds biskwie-gestookt werk. Het streven is een porselein ( poeder of gietklei ) te vinden met 0 % ijzeroxide.Het sinterpunt kan men steeds aanpassen.
    beantwoord
  • Dag Lucien,ook al is het een simpel iets zo`n engobe vraag maar er zijn meerdere mogelijkheden om het te gebruiken dus.....
    Engobe schilder ik op leerharde klei en stook de uiteindelijke glanzende transparante glazuur stook op 1050 of 1160,meestal op deze temperaturen en gebruik daar dezelfde zelfgemaakte engobe voor die ik met kleipoeder,transparante glazuur en pigment aanmaak.
    Zoals gezegd koop ik de witte wel omdat met kleipoeder het niet echt mooi wit wordt.
    Omdat ik witte klei gebruik zal de engobe zeker witter uitvallen dan dat je donkere klei gebruikt.
    Ben nooit te eigenwijs om te leren,wel voorzichtig:-] dus als er een betere oplossing zou zijn dan zou ik dat graag willen weten want de engobe valt soms toch wat donkerder uit dan dat ik zou willen.
    Je zegt dat de basis een porseleinpoeder is....past dat op aardewerktemperatuur?
    Groeten van Caroline.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Caroline, zoals ik al schreef kan je het sinterpunt van porselein aanpassen door er bijvoorbeeld wat fritte aan toe te voegen. De hoeveelheid hangt af van de gebruikte klei en het type porselein (-poeder/gietporselein ). Best met spuitpistool aanbrengen.
    Het glazuur kan je beter aanmaken op basis van dezelfde fritte ( alkali-boor fritte ) en niet met een reeds bestaande glazuur. Zo kan volgende samenstelling als uitgang gebruiken:
    80 fritte
    15 porseleinpoeder
    5 tinoxide
    + pigment

    Meer fritte en minder porseleinaarde betekend lager smeltpunt. Minder fritte en meer porselein betekend hogere smeltpunt.
    beantwoord
  • Caroline, als je het tinoxide weglaat heb je een transparant glazuur.
    beantwoord
  • Marga en Caroline, gebruik gewoon je eigen engobe, maar voeg er 5 of meer procent tinoxide aan toe. Hoef je geen porceinaarde te kopen. Ik doe ook tinoxide door Rakuglazuur om het mooi wit te krijgen.
    Succes, Tjalda
    beantwoord
  • Tjalda, dat ga ik proberen. Dank je wel.
    Liset
    beantwoord
  • Heb vandaag de oven geopend met veel werk waarop de zwart/wit blokjes zitten en het wit is nog niet helemaal perfect wit maar echt een heel stuk witter dank zij de 8% Tinoxyde wat ik dank zij jullie gebruikt heb.
    Lucien,de engobe die ik normaal gebruik[zie boven waarin ik mijn recept uitleg] past bij mijn klei en glazuur en ik ben bang om daar fouten/afwijkingen mee te gaan maken als ik hele nieuwe recepten uit ga proberen.Een aanpassing is daarom wat minder gewaagd en doe je daarom wat sneller denk ik zo.Het heeft in ieder geval een[voor mij] goed resultaat opgeleverd!!!
    Maar,je weet nooit......
    Dank voor het meedenken allemaal.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.