ALGEMEEN > Techniek > Schrijven in de klei

Beste,
Hoe ga je te werk om in een gedenkplaatje van klei naam en datum te schrijven?
Welke na glazuren nog duidelijk leesbaar is.
Heb uitgebreid op het forum rond gesurfd, maar vind hierover geen informatie.
Ik hoor het graag.
gr, truus w.

12 antwoorden

  • In de trefwoorden geef je het zelf al aan; krassen is een manier. Glazuur loopt naar het laagste punt toe als het smelt, en wordt daardoor in diepe letters het meest donker.
    - Je kunt het ook in reliƫf op brengen.
    - Of anders met een andere kleur glazuur op schilderen.
    - Of zelfs ringeloren.
    - Of op de plek van de letters een andere structuur aanbrengen.
    Enz.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Sorry Liset, mijn vraag betreft het duidelijk aan brengen van de tekst in de klei,op leerharde klei en met een houten of metalen pennetje? (1)
    Denk dat het inwassen met een oxide en dan goed de oppervlakte uitwassen,daarna de gewenste glazuur aanbrengen de letters wel duidelijk laten zien.(2)
    Zo had ik het gedacht.
    Het is niet voor mezelf,natuurlijk weet ik hoe een naam te signeren(eigen werk),maar dit ligt enigszins gevoelig en wil dan het werkje zo mooi mogelijk aanleveren. Kun jij je hierin vinden?
    Dank voor je reactie. mvg truus
    beantwoord
  • Hoi Truus,

    Heb je aan de linkerkant van deze pagina al op het woord 'forums' geklikt? Als je dan in de zoekfunctie het woord ' letters' typt, vind je diverse tips.
    beantwoord
  • Jeetje,Jeltje,hartstikke bedankt.
    Mijn omschrijving om daar terecht te komen was duidelijk niet de juiste.
    Ga ik eens goed voor zitten.
    Merci,voor de link.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Heb je hier al aan gedacht ?
    www.ceraline.be

    Kan je zelfs op een reeds biscuit gestookte tegel.
    beantwoord
  • Beste heer Tinck,
    Ooit heb ik eens een filmpje gezien van een bewerking met ceraline krijtjes.
    Heb de site bezocht en ik ga deze zeker aanschaffen,(Silex is een goed adres,neem ik aan, lijkt me gaaf om mee te werken,ik zal me eerst nog meer verdiepen in het gebruik ervan en het experimenteren kan beginnen.Dank voor de tip en m`n complimenten voor uw uitvinding.
    groet,truus
    beantwoord
  • Lucien, het was jouw filmpje op You-Tube die ik eens zag, prachtig...
    Heb deze toendertijd al meer dan eens bekeken en heeft indruk gemaakt.
    Nog maar eens doen!
    dag, truus w
    beantwoord
  • Eu..thanks. Moet je ook de demo van Ronny Seeuws eens bekijken. Wat een energie die heeft. Let eens goed op, daar vliegen werkelijk de stukken in het rond. Let ook eens op mijn demo, hoe een druppel glazuur niet de kans krijgt over het zwart lijntje te druipen. Was wel uitgelokt. Stond zo in het script. :-)
    beantwoord
  • Hee, meneer Tinck is uitvinder !
    Wat geinig :-)
    Goed gedaan meneer Tinck !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Eu.. Lucien past hier beter tussen de modderwerkers. :-)
    En weet je, keramiek gaat stuk, maar dit idee blijft verder leven in het werk van anderen. Soort legacy zeg maar.
    beantwoord
  • Gaaf hoor, Lucien.
    Goed van je om er ook gewoon een bedrijf mee op te zetten. Ga ik de ceraline ook proberen.
    Thanx !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Zoek ook in het boek van Netty Jansen. Echt super info!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.