ALGEMEEN > Techniek > Schellak

Hallo, Ik heb een zak shellack gekregen en zou deze graag aanwenden als decoratie methode bij mijn gepolijste werken. Maar ik weet er erg weinig vanaf. Opzoekingen leiden mij naar de nagelverzorging en houtvernis. Er zijn echter filmpjes in omloop die de resist functie duidelijk tonen zoals ik al ken met wax resist. Ik zou dus graag in de resist functie proeven willen doen. Maar de zak shellack is gevuld met droge schilferige materie. Het zou van luizen gemaakt zijn?
- Hoe maak ik er iets vloeibaar van?
- Welke producten moet ik toevoegen en in welke verhoudingen zodat ik het eventueel kan kwasten op een bone dry werk en onbehandelde delen kan wegwassen zodat ik relief kan krijgen.
- Kan het zonder gevaar weggebakken worden in een electrische oven of moet het toch eerst verwijderd worden voor de biscuitbak?
- Moet de vloeibare shellack eventueel speciaal verpakt zijn? Glazen bokaal of plastic?
Alvast bedankt voor de reacties. Groetjes Hilde Leemans

8 antwoorden

  • Hoi Hilde,

    Heb je aan de linkerkant van deze pagina al op het woord 'forums' geklikt? Als je dan in de zoekfunctie het woord 'schellak' typt, vind je diverse tips. Ook op youtube zijn filmpjes te vinden onder 'shellac resist'.
    beantwoord
  • Hallo Hilde,

    Schellak is een oud product dat gebruikt wordt/werd in het schilder- en restauratievak.
    Als vernis of als fixatief voor houtskool- en krijttekeningen.
    Het is inderdaad gewonnen uit de schildjes van een luizensoort.
    Je kunt het oplossen in alcohol, bijv. spiritus.
    Het is dan strijkbaar en verspuitbaar en niet wateroplosbaar.
    Het zal in de oven ongetwijfeld wegbranden en waarschijnlijk ook behoorlijk stinken.
    Voor de wegwastechniek lijkt het me wel geschikt, hoewel ik dat zelf nooit heb uitgeprobeerd.
    Opgelost moet je het luchtdicht bewaren omdat alcohol water aantrekt en de oplossing op de duur onbruikbaar maakt.
    Hoop dat je iets hebt aan dit verhaal!
    Anders is er nog wel meer info te vinden in boeken over schildertechnieken.

    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Dag Hilde,
    Je spelt het onjuist.
    ( Misschien dat je daarom weinig informatie vond ? )
    Het is schellak.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Schellak

    En inderdaad; de al bestaande fora (/forums).
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor de snelle en fijne reacties. Via een filmpje heb ik gezien hoe een gitaarbouwer met schellak houtvernis aanmaakt om zijn gitaren in te smeren. 1 deel alcohol en een 1/2 deel schellak. Goed opschudden en enkele dagen laten rusten en ondertussen regelmatig opschudden. Dat ga ik nu uitproberen en dan kan ik experimenteren met resist. Ik houd jullie op hoogte. Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Bij een goede verfzaak is politoerlak te koop op basis van schellak.
    Wij gebruiken dat altijd als we gipsvormen maken.
    Het is iig beter dan dat gedoe met spiritus in een pannetje enz enz.

    Frans
    beantwoord
  • dag HIlde
    ik gebruik het in een verhouding van 300 gram schilfers op 500ml huishoud spiritus, een paar dagen laten inweken en af en toe eens goed schudden.
    Maskeren en ook heel fijne details schilderen waar de glazuur dan niet op komt bij het spuiten of manueel aanbrengen. bij het bakken gaat deze laag gewoon verbranden, zorg voor een verluchte ruimte of een oven met rookafvoer.
    zorg ook voor een kommetje huishoud spiritus om je penseel regelmatig te reinigen. eens de lak droog is lost deze niet meer op uit je penseel. (gebruik vooral niet je beste "marter"-penselen)
    groetjes,
    mjk
    beantwoord
  • Hallo allemaal,
    Ondertussen is de schellak aangemaakt en al toegepast op een proefstukje en gebakken. Fantastisch resultaat moet ik zelf toegeven. Bij de volgende rookstooksessie gaan de proefjes mee de zaagseloven in.
    Een kant en klaar middel is misschien wel handig maar ik heb het goedje nu eenmaal gekregen en experimenteren vindt ik heel leuk. Een geslaagd experiment zou ik zeggen.
    Nogmaals bedankt allemaal voor de toffe reacties.
    Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Hallo,
    Zoals beloofd volgt hier een foto van mijn experimenten. Jammer genoeg heeft de poes mijn kommetje, dat als experiment moest dienen, omgestoten waardoor ik enkel nog scherven heb overgehouden. Maar die konden ook dienen.
    De eerste twee scherven zijn enkel gepolijst de laatste onderste scherf heeft 3 lagen Terra Sigilata gekregen en hierop is het reliƫf veel beter te zien.
    Groetjes en nogmaal bedankt voor alle reacties
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.