ALGEMEEN > Stoken > oven van vuilnisbak

Ik heb gehoord, dat je van een oude (metalen) vuilnisbak een houtoven kan maken. Kan iemand mij vertellen hoe dat moet? en hoe dat eventueel gaat?
gevraagd

3 antwoorden

  • Ik heb ooit in een vuilnisemmer gestookt met zaagsel.
    Je boort rondom in de emmer gaten (een ring) , op verschillende hoogtes. Je vult het vuilnisvat met zaagsel, halverwege leg je je werkstukken, dan verder op vullen. Lampenolie gebruiken om aan te steken, geen andere olie's of spiritis ivm met steekvlammen. Een bloemetje voor de vuurgoden.
    In eerste instantie het deksel open laten , bij een goed vuur het deksel dicht doen, het vuur moet nu gaan smoren. Je kan door de gaten dicht te proppen met klei, en het op een kier zetten van het deksel, het roken regelen. Het mag niet te snel gaan, geen effect en grote kans op breuk door te veel hitte aan een kant van het werkstuk. Als het goed gaat duurt het zo'n 8- 12 uur. Af laten koelen . en dan uitpakken en bewonderen. Jeltje
    Hoe beter gepolijst , hoe mooier het resultaat, was mijn ervaring, dan nog even in de was zetten (eventueel).
    beantwoord
  • bedankt voor je reactie, ik ga het zeker proberen, het lijkt mij erg leuk.
    Dorret
    beantwoord
  • Ha Dorret,

    Wat ik vergeten heb om te vermelden, is de rook ontwikkeling. Ik doe het zelf niet meer in de tuin, om de buren te vriend te houden. De rook sloeg zelfs onder de dakpannen en in het huis rook je het zelf. Als je zelf een groot terrein hebt is het geen probleem om te doen.
    Bij Margot Spiegel heb ik jaren geleden een cursus Primitief stoken gevolgd. Bij keramikos verkopen ze een boekje over haar werkmethodes. twee keer per jaar geeft ze nog een weekcursus in de Sallandshoeve. (Achterhoek)
    Heel veel succes. Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.