ALGEMEEN > Stoken > biscuitstook

Goedemorgen kleiliefhebbers. Ik vraag me iets af. Heb kleisoorten die een max stooktemp hebben van 1130 of hoger. Heb glazuren die max 1080 kunnen. Kan ik de bisquitstook op max temp klei stoken en daarna een gladbrand op 1080?
Hecht de glazuur nog aan dichtgesinterde klei?
Fijne dag! Ben benieuwd of er iemand reageert.

Joke

13 antwoorden

  • Het glazuren gaat wel moeilijk worden. Wat is het nut om op deze max. temp. bisquit te stoken ??
    beantwoord
  • Het nut van een maximale biscuitstook is dat de scherf de optimale sterkte heeft. Ik zou het zeker proberen. Maar hier liggen de twee temperaturen niet echt ver uit elkaar. Je kunt ook proberen of het glazuur op 1130 graden nog goed genoeg werkt. Is het een glanzend glazuur, kun je dit bijstellen door toevoeging van 5% kaolien en 10% kwarts op het droge standaard glazuur. Is het glazuur nat aangeleverd dan is het een toevoeging van 3,5 procent kaolien en 7 % kwarts.
    beantwoord
  • Dag Joke,
    Je hebt er wat truukjes bij nodig om te zorgen dat de glazuur nog hecht, in plaats van meteen van je object af te lopen, maar het kan inderdaad.
    Zo kun je ook nog een luster gebruiken op steengoed.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dank voor de reacties.
    Idd om de optimale scherfsterkte te bereiken en maximale kleurintensiteit van zwartbakkende klei te realiseren.
    Ik koop poederglazuren en merk dat er in de aardewerk temperaturen veel meer keuze uit kleuren is en vind steengoed glazuur minder mooi. Vandaar.
    Heb de glazuur al aangemaakt dus kan ik uitgaan van de kwarts en kaolien toevoeging van nat aangeleverd glazuur?

    Groet en fijne zondag.
    Joke
    beantwoord
  • Joke, als je klei een max. stooktemperatuur heeft, volstaat het om op 950°C bisquit te stoken. Indien je poederklei hebt wat gestookt dient te worden op 1080°C ( min. 7 uur gemiddelde stooktijd ) zal de scherf zeker sterk genoeg zijn en hoef je er verder niks aan toe te voegen.
    beantwoord
  • Lucien Poederklei? Nee dat gebruik ik niet.
    Bij 1080 wordt de klei minder donker dan op 1130.
    Scheelt maar 50 graden maar toch duidelijk verschil van kleur. Ik wil de maximale scherfsterkte bereiken en glazuren op 1060&1080. Dus ook bisquit op 1200 stoken bij andere klei.
    Dus de bisquitstook altijd tot max stooktemp klei en vraag is hoe ik dat aanpak qua glazuur
    beantwoord
  • Probeer eens een proefplaatje van je zwarte klei in te smeren mer een sterke soda oplossing Joke.
    Daarna gewoon in een bisquitstook meenemen.
    Misschien heeft het dan voldoende intensiteit van kleur en toch ook nog poreus genoeg om te kunnen glazuren.
    En een steengoedglazuur kan ook heel mooi zijn hoor gewoon zelf je kleurpigmenten toevoegen aan een transparante steengoedglazuur.

    Frans
    beantwoord
  • @Frans,
    Is die sterke soda-oplossing om de kleur te veranderen ?
    Of is de kleurverandering een bijkomstigheid die in dit geval bruikbaar is en gebruik je die soda eigenlijk heel ergens anders voor ?

    Kan ik dat kleurEffect ook op andere kleisoorten uitproberen ? En kan het ook NA het bakken ?

    (Ik voel 'm al komen; proefplaatjes maken ... Of niet ? )
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Soda (Natriumcarbonaat)is een sterk vloeimiddel Liset.
    De gedachte achter mijn voorstel is dat de oppervlakte van de te glazuren klei wat gaat sinteren en zodoende donkerder wordt.
    Het kan ook op andere kleisoorten worden gebruikt maar het effect daarvan kan ik niet overzien daarvoor heb je als vanzelf proefplaatjes voor.
    Wij gebruikten het op klei met ijzerspikkels en door die soda kwamen die spikkels beter tot hun recht.
    en na het bakken heeft het weinig zin op er soda op aan te brengen tenzij het werk vuil is geworden :-) het is namelijk ook een goed schoonmaakmiddel

    Frans
    beantwoord
  • @Frans, interessant. Dank je wel ! Ook onthouden voor wanneer ik de series proefplaatjes biscuit gebakken heb en aan de gang kan.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dats een goed idee! Ik ga het proberen. Gewone huis tuin en keuken soda? Is het veilig voor oven spiralen?
    beantwoord
  • Ook in glazuren komt natrium voor Joke dus zal het wel meevallen met die spiralen.
    De oplossing in een plantenspuit of iets dergelijks doen en even sproeien.
    Overigens is soda een sterk vloeimiddel maar niet echt geschikt om in glazuren te gebruiken omdat het in water oplosbaar is.

    Frans
    beantwoord
  • Houdt dat in dat ik een papierporseleinklei die een stooktemperatuur heeft van 1220-1280 lager kan bakken met dezelfde sterkte?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.