ALGEMEEN > Stoken > biscuit en glazuur tegelijk stoken

Kan ik tegelijk biscuit stoken en een paar geglazuurde voorbeeldbrieven doen? Tot hoe hoog kan er nog sprake zijn van biscuit?


8 antwoorden

  • Oorspronkelijk werk keramiek direct vanaf rauwe klei met een glazuur erop gestookt, in één keer. Later is bedacht de keramiek eerst vóór te stoken, zonder glazuur en op een lagere temperatuur dan die van het glazuur. Men ging over op twee keer stoken. De term 'biscuit' is daar een verwijzing naar.
    Maar eigenlijk kan de biscuitstook op allerlei temperaturen worden gedaan; zelfs hoger dan de temperatuur van het glazuur. Dat laatste heeft het nadeel dat de scherf dan weinig absorberend is zodat het aanbrengen van het glazuur lastiger is; de ondergrond wil het vocht van het aangemaakte glazuur moeilijk opnemen.
    Ik weet niet wat je bedoelt met voorbeeldbrieven; daar kan ik dus niets over zeggen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • In het forum is hier al veel over geschreven. Kijk eens onder het onderwerp STOKEN.
    Hieronder een paar links.

    http://oud.klei.nl/forum/o/2827/biscuit%20en%20glazuur%20tegelijk%20in%201%20oven

    http://oud.klei.nl/forum/o/876/Verschillende%20dingen%20samen%20bakken

    http://oud.klei.nl/forum/o/15/In%20een%20stook%20glazuren
    beantwoord
  • Mijn dank aan secretariaat, ik heb niet goed genoeg gekeken.
    Michel, dank je voor je reactie, weer wat geleerd! Alleen snap ik helemaal niets van je laatste zin:
    "Ik weet niet wat je bedoelt met voorbeeldbrieven; daar kan ik dus niets over zeggen"
    Ik heb nergens iets gevraagd over voorbeeldbrieven!
    Weet niet eens wat het is...
    Mvgr, Margreet
    beantwoord
  • Hallo Margreet,
    In je vraag schrijf je zelf over voorbeeldbrieven.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Wat erg! Nu pas zie ik wat mijn tablet zelf "verbeterd" heeft in mijn tekst. Ik schreef namelijk "voorwerpen". Kerry! En nu doet ie het weer, zie ik. Dat moest Sorry zijn :-)
    Groet, Margreet
    beantwoord
  • Handig, zo'n tablet !! ;-)
    Liset
    beantwoord
  • :)
    beantwoord
  • Margreet, het veranderd je vraag trouwens wel behoorlijk, nu er "voorbeelden" had moeten staan.

    Je wilt dus een biscuitbrand combineren met een gladbrand/glazuurbrand.
    Of dat gaat lukken hangt af van de temperatuur die je gladbrand moet worden. Moet dat naar een steengoed temperatuur, dan wordt je biscuit niet erg biscuit meer maar ook meteen steengoed.

    In ieder geval moet je tot ongeveer 950 graden Celsius stoken alsof het een biscuitbrand is.
    Dus rekening houden met drogen, kwartssprong en verbranding koolstof en andere verontreiniging.

    Doel van biscuitbrand is het om je werk minder kwestbaar te maken en toch nog goed te glazuren door voldoende poreusheid. Vandaar dat biscuitbrand meestal ergens rond de 950 graden Celsius ligt.
    (Hadden we laatst een keer hier op het forum uitgevogeld.)
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.