ALGEMEEN > Klei - algemeen > massief beeldje van grove klei

Wie kan/wil mij vertellen hoe ik het beste massieve beeldjes kan bakken, dat al enige jaren droog ligt te wachten om gebakken te worden.
Ze zijn ooit gemaakt van een grove chamotte kleisoort, maar zijn niet uitgehold. Kan dit uberhaupt nog wel gebakken worden?
Ik ben reuze benieuwd naar een oplossing voor dit probleem.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hoi Willy,

    Ik heb me bij Toma eens laten vertellen dat je een massief beeld wel kunt stoken, maar dan moet het echt goed droog zijn (in jouw geval geen probleem) en je moet heeeeeeel langzaam stoken. Ik heb dit dus niet zelf geprobeerd. Als ik jou was zou ik het in ieder geval niet proberen met andere stukken die op zich wel gewoon gestookt kunnen worden. Je moet er rekening mee houden dat het beeldje uit elkaar knalt. Ik hoop dat je ook reacties uit de eerste hand krijgt.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Met een basisschoolklas heb ik in het kader van een dierenproject geboetseerd met fijne handvormklei. De werkstukjes waren ongeveer 10 tot 15 cm groot, door kinderen gemaakt en niet uitgehold. Na 2 weken biscuitgebakken en en geglazuurd met transparant glans. Resultaat was goed. Alleen de spin had een dik lijf met erg dunne poten, het lijf was waarschijnlijk niet niet goed droog en daardoor een bovenlaag eraf maar goed te lijmen.
    Succes!
    Ria
    beantwoord
  • Ik heb ook geen reaktie uit de eerste hand wat betreft een massief beeld.Maar met een droge kromgetrokken tegel doe ik wel het volgende;herbevochtigen.
    En dit gaat goed.Ik zorg dan voor een vochtige lap-geen direct vocht -en een plastic zak eroverheen.De klei trekt het vocht op zoals een plant op hydrokorrels dat doet.Het kan wel een paar dagen gaan duren.En dan kan je opnieuw gaan uithollen of maldelen gaan snijden.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Ik heb wel eens massieve beeldjes gebakken na een lange droogtijd , hierin heb ik met een boormachine van de onderkant een gat van 12mm
    geboord tot in het hoofd., en daarna langzaam naar 980gr gestookt.Ze zijn allemaal heel gebleven.
    misschien is dit een sugestie.
    gr jan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.