ALGEMEEN > Glas > Glas in schalen

In de rubriek glazuren werd gevraagd naar het werken met glas in klei. Hier twee voorbeelden.
Bijlagen:
gevraagd

22 antwoorden

  • Hallo Gerrie,
    wat een mooie werkstukken het lijkt wel of bij de onderste schaal je gebruik heb gemaakt van een luster
    en wat een mooi groen.Werken met glas wil ik ook al een tijd maar het is er nog steeds niet van gekomen. Ik heb al een mal van steen er voor liggen en in de catologus van mijn leverancier staat veel over glas. Dit zal wel een soort kristal zijn want dit is zo duur. Ik heb van het glas procede weinig verstand. Maar ik heb een paar voorbeelden in de winkel gezien, het merk weet ik niet meer,maar het is net of reliefs van dieren
    'ingevroren' zijn in kristal. Mogelijk dat dit een richting voor me zou zijn ik wil dit nog uitzoeken. Je hebt me weer enthousiast gemaakt,
    Groetjes Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Ik zal je vertellen wat voor glas het is, gewoon een groene fles stuk slaan .(wel eerst de inhoud er uit drinken) of kijken bij de glasbak daar staan ook nog wel eens flessen die mooie kleuren hebben.
    Met een fles heb je al heel wat glas.
    Groeten Gerrie
    beantwoord
  • Jullie kunnen nu overal plaatjes toevoegen, niet alleen in dit onderwerp. Dus gaarne de plaatjes onder de juiste onderwerpen toevoegen.
    beantwoord
  • Beste Gerrie,
    Ik heb ooit met glas, raku gestookt. Schitterend resultaat. En wilde hier verder mee aan de gang. Bij de glashandel kreeg ik een beetje op mijn kop, het was levensgevaarlijk wat ik gedaan had. Door de temperatuur schok bij het stoken, kan het glas dit niet aan en kan exploderen met alle gevolgen van dien. Rond vliegend glas! Zelfs als het heel uit de oven komt, kan het na een geruime tijd er nog van afspringen.
    Een waarschuwing voor anderen, geen raku met glas combineren. Ik had knikkers gebruikt, en door al die verschillende kleuren wat in zo'n knikker zit , kreeg ik hele mooie effecten.
    gr Jeltje
    beantwoord
  • Vraagje aan Gerrie,
    Ook ik heb al een tijd plannen om keramiek met glas te combineren. Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is, dat je de klei eerst op de goede manier moet stoken en evt. glazuren en pas daarna glas moet toevoegen, omdat dat op veel lagere temperatuur gestook moet worden. Wat ik niet weet is hoe dat verder in zijn werk gaat. Moet je eerst stukjes afbakenen, die je, zoals ik in jouw schalen denk te zien, iets verdiept, waar je vervolgens het glas in legt? Moet je dan zorgen dat het glas daarbinnen ligt en niet over de rand steekt? Vloeit het glas in principe daarna glad uit? Moet je er nog een ander middel bij gebruiken, voordat je het glas op de keramiek legt?
    Ik hoop dat je over de werkwijze wat uitleg kunt geven.
    Alvast bedankt, Karin
    beantwoord
  • Karin,
    De werkwijze zo als ik maak. Rol een plak klei uit en doe het in een mal ,en druk met een knoop aan een touwtje of een medicijn dopje een rondje in zo dat ze verdiept liggen. Of zo als op de andere foto snij er een vierkant uit maak een iets groter vierkant zet dat eronder {werk het aan de bovenkant goed af onder zie je later }Laten drogen stoken op gebruikelijke manier
    Glazuren waar je glazuur wilt hebben in de verdiepte delen doe ik altijd een transperante b.v.de ve-ka 1100.
    Als laatste het glas in de verdiepte delen doen dit is een secuur werk,het glas gelijk met de klei laten komen dus de rondjes moeten wel vol zijn. Ik doe er dan altijd Borax op een theelepeltje per rondje. Borax is een smeltmiddel .Nu gewoon voor de tweede keer bakken op 1020 graden half uur temp. vasthouden .
    Ik kan mij wel voorstellen dat het bij Raku word afgeraden. Je moet de oven wel goed af laten koelen. Het is nu eenmaal een geduld werk. Hopelijk is het nu duidelijk. Succes er mee. Gerrie.
    beantwoord
  • Hoi Gerrie,
    Bedankt voor je uitleg. Ik ga het binnenkort eens proberen!
    Groetjes, Karin
    beantwoord
  • Hoi Gerrie,
    Hier ben ik weer......... Ik heb toch nog een paar vraagjes;
    - stook je het glazuur en het glas in 1 stook; is de temperatuur dan niet te laag voor het glazuur?
    - je doet borax op het glas; is dat een pure stof, of boraxfritte ofzo?
    - wat is het voor glazuur, dat je op de ronde schaal hebt gedaan; is prachtig!
    Groetjes, Karin
    beantwoord
  • Hallo Gerrie en alle anderen

    Ik wil ook graag met keramiek en glas gaan experimenteren. Nu is het zo dat ik niet wil dat het glas craquelleert. Dit gebeurt volgens mij door het proces van afkoelen dat bij klei een andere krimp geeft dan het glas. Nu had ik bedacht om zolang te zoeken naar een ideale papierklei met veel chamotte bijv erin zodat er een minimale krimp plaats vind. Hopelijk blijft het glas dan heel. Heeft hier iemand ervaring mee? Wat ik uiteindelijk wil is een pate de verre maken dus glas aan een stuk en dat aan een stuk keramiek vast maken zo dat het na het bakken nog steeds past. Wie heeft er tips. Alle proeven met papierklei vallen tegen wat krimpen betreft.

    Groeten van Ada
    beantwoord
  • Hoi Ada

    Denk je niet de verkeerde kant op Ada?
    Dat glas craqueleert omdat het kleiner wordt dan de ruimte waar het inzit.
    Dus je zou eigenlijk klei met een zeer grote krimp moeten hebben.
    Of glas wat minder smeltbaar is en dat is te bereiken met kwarts toegevoegd aan glasmeel wat in de handel verkrijgbaar is.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Karin ,
    Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd maar ik heb je vraag niet gezien. Ik stook glas en glazuur in een keer.
    De borax is gewoon een zakje borax poeder er staat verder niets op, ik heb geleerd dat het smelten van glas bevordert.
    De kleur die je bedoelt is kopersulfaat iets aangemaakt met water [het blijf korrelachtig] en daar over heen de 1302 van Ve-Ka de transperante raku glazuur ook het lichte is de 1302.
    Ik dacht dat ik dit al eens op het forum had gezet naar nee. Hans had het mij is per mail gevraag hoe ik aan die kleur kreeg.
    Hopelijk heb je er nog wat aan. Groeten Gerrie.
    beantwoord
  • Nee, ik dacht het niet Frans. Voor zover ik heb gezien komen er evengoed barstjes in het glas als het bovenop de klei wordt gesmolten en dus niet alleen in een ruimte van klei (bijv. een schaal of pot). Ik meende dat glas zich nauwelijks uitzet tijdens het stoken. De klei krimpt natuurlijk in het droog/stookproces. Maar ook als het glas aangebracht wordt na de biscuit dus in een tweede stook, blijft het probleem. De klei zet ook dan weer uit in de warmte en krimpt weer terug in de oorspronkelijke vorm. Het glas wat erop ligt (zonder losmiddel dus) gaat smelten, bakt aan de klei vast en tijdens de krimp (afkoelen) van de klei gebeurt het craquelleren. Zie ik iets over het hoofd?
    beantwoord
  • Hallo Ada,
    Het glas craquelleert niet bij mij want ik heb het er namelijk zelf aan kleine stukjes in gedaan, zelf ook wel wat extra fijn glas het smelt uitelkaar en dat zie je het heeft niets met de krimp te maken. Want de klei is al gekrompen.
    Ik heb nooit geprobeert om er glas aan een stuk in te leggen ik weet dus niet hoe dat gaat ,misschien zie je dan geen craquleer de borax die ik er op doe is dat het glas gaat smelten het word altijd een geheel .
    Groeten Gerrie
    beantwoord
  • Om barsten van glas te voorkomen laat een glasblazer zijn werk soms wel drie dagen afkoelen van 300/400 graden naar kamertemperatuur. Het werk wordt dan in een soort oven gedaan waar de temperatuur heel langzaam naar beneden gaat. Misschien is dat een idee.
    beantwoord
  • Ik deed het met mooie gekleurde knikkers. Mischien wel niet het juiste "soort" glas. Maar in principe zijn het ook kleine stukjes. Vooral de blauwen en groenen geven wel een heel mooi kleur effect trouwens. Maar mischien zal ik eens borax proberen en het glas na de biscuit een tweede maal mee te stoken. Ik denk dat de temp wel iets lager kan in dat geval. mn omdat glas op een lagere temperatuur al gaat smelten (900 of in die buurt) En dan de oven heeeel langzaam af laten koelen. Wie weet.... bedankt voor deze tips.
    beantwoord
  • Trouwens glasmeel wat je kunt kopen kun je makkelijk zelf maken door een fles of knikkers gewoon stuk te slaan tussen een paar kranten. Daarna het stof eruit wassen met water in een zeef en laten drogen. In de cursus op het creatief centrum gebruiken we het glas genaamd 'bulls eye" Het is heel mooi en in vele kleuren te krijgen maar afschuwelijk prijzig. Een glasplaat van ongeveer 50 x60 cm kost dan al gauw 60 euro, maar dat hangt af van de kleur geloof ik. Als je verschillende soorten glas door elkaar gebruikt moet je in elk geval uitkijken want deze hebben allemaal een verschillend smelttemperatuur en krimp. Komt er gebarsten of als gruis uit. Het zou mooi zijn om verschillende alternatieven te vinden en de smelt temperaturen uit te wisselen met elkaar! De glasbak bij ons levert alleen groen en doorzichtig. Wie heeft ideeen om aan zwart en blauw te komen? groet van Ada
    beantwoord
  • Hallo Ada,
    je zou de bisquit gebakken keramiek kunnen beschilderen met de gewenste kleur engobe, terug bisquit bakken en dan opvullen met doorschijnend (wit) glas. Heb het zelf nog niet gedaan maar het zou moeten lukken.
    Groetjes, Ingrid
    beantwoord
  • Naar aanleiding van de krimp heb ik nog even een beetje rondgesurfd op het web en heb de volgende info gevonden op: http://www.glasentertainment.nl/frames.htm:

    Omdat glas en hele slechte warmte geleider is zal het direct na fabricage kapot springen. Hoe komt dat? Tijdens het proces, of het nou handmatig of machinaal wordt vervaardigd, koelt het glas uiteindelijk af van meer dan 1000 graden tot kamertemperauur. Door de slechte warmte geleiding zal de buiten kan snel afkoelen op de omgeving terwijl de binnenste warmte er heel moeilijk uit kan. Hier door ontstaat spanning het glas, omdat alles wat afkoelt zal krimpen dus ook glas. Omdat glas ook nog eens een breekbaar product is zal het uiteindelijk vanzelf door de spanningn kapot springen. Als men het glas heel geleidelijk afkoelt, 1 a 2 uur voor een drinkglas tot 3 a 4 dagen voor grote massieve objecten zal deze spanning niet ontstaan. We spreken over afkoelen, maar eigenlijk is het bijwarmen van de buitenkant zodat deze net zo snel zal afkoelen als de binnen kant.

    Verder kan je het glas(poeder) met oxides kleuren, maar om een egale kleur te krijgen zal je het glas eerst apart moeten smelten tot ± 1200 graden.

    beantwoord
  • Hoi Gerrie, vanmorgen op de glas-cursus hoorde ik weer van iemand die borax gebruikte op het glas maar de ervaring had dat het daardoor juist craquelleerd omdat de borax zelf een andere krimp zou hebben dan glas!! Nou ja! Tegenstrijdige berichten dus. Er zit niet anders op dan het zelf allemaal een keer te proberen........
    beantwoord
  • Hoi,
    Als je verschillende soorten glas wil combineren, moet je compatable glas gebruiken. Omdat elke kleur en soort glas anders is, zal het bijna altijd op de grens gaan barsten. Compatable glas is allemaal hetzelfde. Door de verschillen in uitzetting en krimp, zal de combinatie van glas en keramiek barsten opleveren, behalve wanneer je ervoor zorgt dat het niet aan elkaar kan smelten, of als het om een klein stukje gaat. Om glas te vervormen / in elkaar over te laten lopen stook je als volgt: In 1 uur naar 100 graden en dan gelijk door naar 700-800 graden. Met keramiek erbij zal dit veel langszamer moeten! Zo langszaam mogelijk afkoelen en de oven beslist niet eerder open zetten dan 40 graden.
    beantwoord
  • Hallo Gerrie,
    Waar heb je het borax poeder van daan??
    groeten, Edith
    beantwoord
  • Hallo Edith,
    Gewoon waar je de klei ook koop in mij geval De Kunst in Zuthen maar ik denk dat het gewoon bij ieder die klei en glazuur verkoop te koop is het is in zakjes verpakt
    Groeten Gerrie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.