ALGEMEEN > Glas > Glas (nog maar een keer)

Ik wil graag binnenkort een werkstuk een glazen dak geven. Ik heb geen glasplaat die ik op maat kan snijden, maar ik heb wel een paar mooie flessen die binnenkort gaan sneuvelen. Is het mogelijk om deze stukjes in de gewenste vorm te laten smelten en zo ja, wat voor ondergrond moet je dan gebruiken. Het is in dit geval de bedoeling dat ik een plaatje maak dat ik in mijn keramiek bevestig en het glas mag dus niet ergens aan vast smelten. Moet je een of ander separatiemiddel gebruiken?

Graag tips.

Heeft iemand nog een leuk adresje om een beetje goedkoop aan wat glasplaten te komen? Het liefst in Huizen of omgeving.

Groetjes,

Karin
gevraagd

9 antwoorden

  • Hoi Karin,

    Na aanleiding van mijn Rakuexperiment met glas, kwam ik bij de glashandel in Hilversum terecht. Daar kreeg ik dus vreselijk op mijn kop, want raku en glas gaat niet. Na door vraag , is dat echt onmogelijk, kreeg ik het advies om bij de bisquitstook een spulletje te gebruiken die je tussen het glas en keramiek doet. Na de stook kan je het gesmolten glas verwijderen, en het werkstuk als nog in de Raku doen. Ik heb het nog niet uitgeprobeert. Wat hij toen ook adviseerde om een korte glascursus bij hun te doen. Zodat je meer over glas weet en niet zomaar aan rommelt. De glashandel zit in hartje Hilversum, naam weet ik niet meer. In ieder geval dicht bij Huizen. gr Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Bedankt voor je berichtje. Ik ga in Hilversum eens op zoek naar deze zaak. Het is inderdaad heel dicht bij Huizen (ik kom zelf trouwens oorspronkelijk uit Hilversum, dus gelukkig ken ik het daar wel een beetje).

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Ik ben inderdaad gaan zoeken en ik denk dat je Pfann bedoelt. Zo ja, deze zaak is inmiddels naar Maartensdijk verhuisd en eigenlijk alleen bedoeld als groothandel voor ondernemers en professionele kunstenaars. Ik ben geen van beide, maar ik hoop dat ik toch bij ze terecht kan.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord

  • Hallo Karin,

    Probeer het eens bij een schilder ,een kennis van mij heeft een schilders zaak en daar krijg ik nog wel eens stukjes gekleurd glas van ,of hebben zij wel een adres waar je het kopen kunt .

    Groeten Gerrie.
    beantwoord
  • Probeer deze links ook eens:

    http://glas.startkabel.nl/

    of

    http://glas.pagina.nl/

    daar kan je alles wat met glas te maken heeft wel vinden.
    beantwoord
  • Allemaal bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken wat het allemaal oplevert.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • hoi Karin,

    als je glas wilt laten smelten in een kleivorm moet je een losmiddel gebruiken. Deze is makelijk te maken. Je neemt 1 kopje kaolin op 2 kopjes aluminiumoxyde (verkrijgbaar bij silex). Goed mengen en ernaar met water tot goed dunne pap opvullen. Deze dan op gebakken kleivorm opbrengen (penselen, dompelen, etc) tot en dunn wit laagje. Alles weer goed laten drogen. Dan glas erop verdelen en langsam bij 800-850graden bakken.dan heel langzam laten afkoelen.
    success en als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
    groten annett
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Annett,

    Dank je voor je antwoord. Ik ga het gauw een keer proberen. Ik moet alleen eerst het werkstuk waar ik het glas in wil hebben nog maken.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hallo Jeltje, ik ben sinds kort aan het experimenteren met glas en keramiek. Nu is het toch altijd zo dat (ondanks een losmiddel?) de keramiek en het glas een verschillende krimp hebben waardoor glas altijd craquelleert? Een andere tip die ik een hoorde is om er in plaats van een losmiddel, het zg frasepapier tussen te leggen. Mischien he je er iets aan mischien ook niet ik val zomaar tussen beide.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.